14 treff
-
Les kritisk
Fabel 8–10
Artikkel
Les kritiskNår vi leser saktekster, er det viktig å være kritisk til innholdet. Det fins mange tekster som virker sanne, men som viser seg å være fulle av faktafeil. Siden vi lever i en verden full av informasjon, er det enda viktigere å være kritisk og stille spørsmål til det vi leser.
-
Terminprøve 10. trinn vår 2022
Fabel 8–10
Læringsløp
-
Les kritisk
Fabel 8–10
Artikkel
VarseltrekantenHva er det første du gjør når du skal finne ny informasjon om et tema?
-
Noveller og kortprosa
Fabel 8–10
Artikkel
Skolegutt– Ride ride ranke. Se hvor skal nå veien gå … synger læreren høyt og klart og ser i taket. Hva han ser på, vet ikke lille Mattis, og hva læreren synger, vet han heller ikke. – Men alle synger med, for det har læreren sagt at de skal. Noen lavt, nesten uhørlig – andre noe høyere, men ingen så høyt og klart som læreren. Lille Mattis synger også.
-
Tekstsamling
Fabel 8–10
Litterær tekst
ForelskingStart Før du leser Kan man sammenlikne forelskelse med å kjøre berg- og-dal-bane? Begrunn svaret.Start Før du leser Kan man sammenlikne forelskelse med å kjøre berg- og-dal-bane? Begrunn svaret.
-
Tekstsamling
Fabel 8–10
Litterær tekst
ForeldreFør du leser Diskuter Hvilke av egenskapene under er viktigst hos foreldre, hvilke er mindre viktige, og hvilke er uviktige? morsom, gammeldags, huslig, nytenkende, åpen, veltrent, moderne, kul, snill, rettferdig, raus, streng, støttende, intelligent, eventyrlysten, sterk. Diskuter svarene deres i klassen.Før du leser Diskuter Hvilke av egenskapene under er viktigst hos foreldre, hvilke er mindre viktige, og hvilke er uviktige? morsom, gammeldags, huslig, nytenkende, åpen, veltrent, moderne, kul, snill, rettferdig, raus, streng, støttende, intelligent, eventyrlysten, sterk. Diskuter svarene deres i klassen.
-
Terminprøve 10. trinn vår 2022
Fabel 8–10
Læringsløp
Skolegutt– Ride ride ranke. Se hvor skal nå veien gå … synger læreren høyt og klart og ser i taket. Hva han ser på, vet ikke lille Mattis, og hva læreren synger, vet han heller ikke. – Men alle synger med, for det har læreren sagt at de skal. Noen lavt, nesten uhørlig – andre noe høyere, men ingen så høyt og klart som læreren. Lille Mattis synger også.
-
Tekstsamling
Fabel 8–10
Litterær tekst
Ja, vi elsker dette landetDe første årene av forfatterskapet var Bjørnson opptatt av det typisk norske i diktningen sin. Denne perioden kaller vi nasjonalromantikken. Det er ikke tilfeldig at det er han som har skrevet teksten til «Ja, vi elsker dette landet».De første årene av forfatterskapet var Bjørnson opptatt av det typisk norske i diktningen sin. Denne perioden kaller vi nasjonalromantikken. Det er ikke tilfeldig at det er han som har skrevet teksten til «Ja, vi elsker dette landet».
-
Noveller og kortprosa
Fabel 8–10
Artikkel
ForeldreLes "Foreldre" fra Verdt å vite (trur eg) av Ragnar Hovland.Les "Foreldre" fra Verdt å vite (trur eg) av Ragnar Hovland.
-
Tekstsamling
Fabel 8–10
Litterær tekst
Øyvind, Marit og BukkenBjørnson mente at bøndene var symbolet på det typisk norske, og han skrev flere såkalte bondefortellinger. Dette utdraget er hentet fra bondefortellingen «En glad gutt», og handler om Øyvind og Marit som kommer fra ulike kår i ei typisk norsk bygd.Bjørnson mente at bøndene var symbolet på det typisk norske, og han skrev flere såkalte bondefortellinger. Dette utdraget er hentet fra bondefortellingen «En glad gutt», og handler om Øyvind og Marit som kommer fra ulike kår i ei typisk norsk bygd.
-
Noveller og kortprosa
Fabel 8–10
Artikkel
ForelskingLes "Forelsking" fra Verdt å vite (trur eg) av Ragnar Hovland.Les "Forelsking" fra Verdt å vite (trur eg) av Ragnar Hovland.
-
Tekstsamling
Fabel 8–10
Litterær tekst
-
Fortellinger, myter og religiøse tekster
Fabel 8–10
Artikkel
Synnøve SolbakkenLes utdrag fra av Synnøve Solbakken.
-
Tekstsamling
Fabel 8–10
Litterær tekst