26 treff
-
Skriv en artikkel til skoleavisa
Fabel 8–10
Læringsløp
Skriv en artikkel til skoleavisaHer lærer du å skrive en artikkel der du presenterer et tema du er interessert i eller vil lære mer om. Den kan handle om alt fra dyr, sport og musikk til astronomi, historie eller mytologi. Tenk deg at mottakeren er en som ikke kan noe særlig om temaet fra før, og at artikkelen skal presenteres i en digital skoleavis. Når du skal jobbe med å skrive artikkelen, skal du først lese en artikkel om Minecraft skrevet av en elev. samle dine egne ideer i et tankekart og lage disposisjon. bygge opp din egen artikkel. bruke bindeord og -fraser. få respons av en skrivevenn.Her lærer du å skrive en artikkel der du presenterer et tema du er interessert i eller vil lære mer om. Den kan handle om alt fra dyr, sport og musikk til astronomi, historie eller mytologi. Tenk deg at mottakeren er en som ikke kan noe særlig om temaet fra før, og at artikkelen skal presenteres i en digital skoleavis. Når du skal jobbe med å skrive artikkelen, skal du først lese en artikkel om Minecraft skrevet av en elev. samle dine egne ideer i et tankekart og lage disposisjon. bygge opp din egen artikkel. bruke bindeord og -fraser. få respons av en skrivevenn.
-
Skriv en tweet og en skummel historie
Fabel 8–10
Læringsløp
Skriv en tweet og en skummel historieHer finner du noen rare, komiske, skumle og irriterende personer det går an å skrive om. Hva tror du skjer når «ninjaen» møter «agenten»? Eller hva kommer «heksa» til å si når hun møter «nattevakta»? Kan du forestille deg hva som skjer i hodet til «skikkelsen i vinduet»? Velg minst to figurer du vil skrive om. På neste side kan du samle ideene dine i et tankekart. Ideene dine skal du bruke til å skrive en twittermelding fra politiet og en skummel historie for barn. Her finner du noen rare, komiske, skumle og irriterende personer det går an å skrive om. Hva tror du skjer når «ninjaen» møter «agenten»? Eller hva kommer «heksa» til å si når hun møter «nattevakta»? Kan du forestille deg hva som skjer i hodet til «skikkelsen i vinduet»? Velg minst to figurer du vil skrive om. På neste side kan du samle ideene dine i et tankekart. Ideene dine skal du bruke til å skrive en twittermelding fra politiet og en skummel historie for barn.
-
Terminprøve 9. trinn høst 2021
Fabel 8–10
Læringsløp
Terminprøve 9. trinn høst 2021Velkommen til høstens terminprøve! Temaet i år er «Dyr og mennesker». I forberedelsesdelen får du lese mange ulike tekster, for eksempel eventyr, saktekster og film. Du får også lytte til musikk og se bilder og illustrasjoner som handler om vårt forhold til dyr. Terminprøven består av fire deler. I de to første delene skal du vise at du kan lese og forstå ulike tekster. I de to andre delene skal du skrive én kort tekst og én lang tekst.Velkommen til høstens terminprøve! Temaet i år er «Dyr og mennesker». I forberedelsesdelen får du lese mange ulike tekster, for eksempel eventyr, saktekster og film. Du får også lytte til musikk og se bilder og illustrasjoner som handler om vårt forhold til dyr. Terminprøven består av fire deler. I de to første delene skal du vise at du kan lese og forstå ulike tekster. I de to andre delene skal du skrive én kort tekst og én lang tekst.
-
Terminprøve 10. trinn høst 2021
Fabel 8–10
Læringsløp
Terminprøve 10. trinn høst 2021Velkommen til høstens terminprøve! Temaet i år er «Dyr, mennesker og jorda». I forberedelsesdelen får du lese mange ulike tekster, for eksempel romanutdrag, saktekster og film. Du får også lytte til musikk og se bilder og illustrasjoner som handler om vårt forhold til dyr og jorda vi lever på. Terminprøven består av fire deler. I de to første delene skal du vise at du kan lese og forstå ulike tekster. I de to andre delene skal du skrive én kort tekst og én lang tekst.Velkommen til høstens terminprøve! Temaet i år er «Dyr, mennesker og jorda». I forberedelsesdelen får du lese mange ulike tekster, for eksempel romanutdrag, saktekster og film. Du får også lytte til musikk og se bilder og illustrasjoner som handler om vårt forhold til dyr og jorda vi lever på. Terminprøven består av fire deler. I de to første delene skal du vise at du kan lese og forstå ulike tekster. I de to andre delene skal du skrive én kort tekst og én lang tekst.
-
Skriv en artikkel til skoleavisa
Fabel 8–10
Læringsløp
Skriv en artikkel til skoleavisaHer lærer du å skrive en artikkel der du presenterer et tema du er interessert i eller vil lære mer om. Den kan handle om alt fra dyr, sport og musikk til astronomi, historie eller mytologi. Tenk deg at mottakeren er en som ikke kan noe særlig om temaet fra før, og at artikkelen skal presenteres i en digital skoleavis. Når du skal jobbe med å skrive artikkelen, skal du først lese en artikkel om Minecraft skrevet av en elev. samle dine egne ideer i et tankekart og lage disposisjon. bygge opp din egen artikkel. bruke bindeord og -fraser. få respons av en skrivevenn.Her lærer du å skrive en artikkel der du presenterer et tema du er interessert i eller vil lære mer om. Den kan handle om alt fra dyr, sport og musikk til astronomi, historie eller mytologi. Tenk deg at mottakeren er en som ikke kan noe særlig om temaet fra før, og at artikkelen skal presenteres i en digital skoleavis. Når du skal jobbe med å skrive artikkelen, skal du først lese en artikkel om Minecraft skrevet av en elev. samle dine egne ideer i et tankekart og lage disposisjon. bygge opp din egen artikkel. bruke bindeord og -fraser. få respons av en skrivevenn.
-
Et møte i lufta eller under vann
Targets
Læringsløp
Et møte i lufta eller under vannLæringsløp i tema "Skriv fortellinger" i Fabel 6 . Elevene leser novellen "Eit nikk er nok" av Erna Osland og skriver sin egen fortelling om et møte under vann eller i lufta. Læringsløp i tema "Skriv fortellinger" i Fabel 6 . Elevene leser novellen "Eit nikk er nok" av Erna Osland og skriver sin egen fortelling om et møte under vann eller i lufta.
-
Hva kan jeg nå?
Fabel 5–7
Læringsløp
Hva kan jeg nå?Du har nå lest og arbeidet med ulike oppgaver til fire skjønnlitterære tekster. Men hva har du egentlig lært? I denne delen skal du tenke over hva du har lært og hvordan du kan bruke dette neste gang du skal lese en skjønnlitterær tekst. Du har nå lest og arbeidet med ulike oppgaver til fire skjønnlitterære tekster. Men hva har du egentlig lært? I denne delen skal du tenke over hva du har lært og hvordan du kan bruke dette neste gang du skal lese en skjønnlitterær tekst.
-
Hva kan jeg nå?
Fabel 5–7
Læringsløp
Hva kan jeg nå?Læringsløpet gir elevene mulighet til å oppsummere og reflektere over egen læring etter å ha arbeidet med temaet "Litterær samtale" i Fabel 6 .Læringsløpet gir elevene mulighet til å oppsummere og reflektere over egen læring etter å ha arbeidet med temaet "Litterær samtale" i Fabel 6 .
-
Hva kan jeg nå?
Fabel 5–7
Læringsløp
Hva kan jeg nå?Elevene oppsummerer og reflekterer over hva de har lært i arbeid med temaet "Les skjønnlitteratur" i Fabel 7 . Elevene oppsummerer og reflekterer over hva de har lært i arbeid med temaet "Les skjønnlitteratur" i Fabel 7 .
-
Hva kan jeg nå?
Fabel 5–7
Læringsløp
Hva kan jeg nå?Elevene oppsummerer og reflekterer over hva de har lært i arbeid med temaet "Les for å forstå" i Fabel 7 . Elevene oppsummerer og reflekterer over hva de har lært i arbeid med temaet "Les for å forstå" i Fabel 7 .
-
Hva kan jeg nå?
Fabel 5–7
Læringsløp
Hva kan jeg nå?Elevene oppsummerer og reflekterer over hva de har lært i arbeid med temaet "Si meningen din!" i Fabel 7 . Elevene oppsummerer og reflekterer over hva de har lært i arbeid med temaet "Si meningen din!" i Fabel 7 .
-
Hva kan jeg nå?
Fabel 5–7
Læringsløp
Hva kan jeg nå?Læringsløpet gir elevene mulighet til å oppsummere og reflektere over egen læring etter å ha arbeidet med temaet "Pålogget!" i Fabel 7 . Læringsløpet gir elevene mulighet til å oppsummere og reflektere over egen læring etter å ha arbeidet med temaet "Pålogget!" i Fabel 7 .
-
Hva kan jeg nå?
Fabel 5–7
Læringsløp
Hva kan jeg nå?Læringsløpet gir elevene mulighet til å oppsummere og reflektere over egen læring etter å ha arbeidet med temaet "Skriv fortellinger" i Fabel 6 .Læringsløpet gir elevene mulighet til å oppsummere og reflektere over egen læring etter å ha arbeidet med temaet "Skriv fortellinger" i Fabel 6 .
-
Utforsk sjangre og respons
Fabel 5–7
Læringsløp
Utforsk sjangre og responsOppstartsløp som legger til rette for utforskning og forberedelser for arbeid med temaet "Lær å skrive tekster" i Fabel 6 . Oppstartsløp som legger til rette for utforskning og forberedelser for arbeid med temaet "Lær å skrive tekster" i Fabel 6 .
-
Hva kan jeg nå?
Fabel 5–7
Læringsløp
Hva kan jeg nå?Læringsløpet gir elevene mulighet til å oppsummere og reflektere over egen læring etter å ha arbeidet med temaet "Fantasy" i Fabel 6 .Læringsløpet gir elevene mulighet til å oppsummere og reflektere over egen læring etter å ha arbeidet med temaet "Fantasy" i Fabel 6 .
-
Hva kan jeg nå?
Fabel 5–7
Læringsløp
Hva kan jeg nå?Læringsløpet gir elevene mulighet til å oppsummere og reflektere over egen læring etter å ha arbeidet med temaet «Les bildebok» i Fabel 6 .Læringsløpet gir elevene mulighet til å oppsummere og reflektere over egen læring etter å ha arbeidet med temaet «Les bildebok» i Fabel 6 .
-
Skriv fordypningsoppgave
Targets
Læringsløp
Skriv fordypningsoppgaveI dette læringsløpet lærer du steg for steg hvordan du kan skrive en med tekst og .I dette læringsløpet lærer du steg for steg hvordan du kan skrive en med tekst og .
-
Hva kan jeg nå?
Fabel 5–7
Læringsløp
Hva kan jeg nå?Elevene oppsummerer og reflekterer over hva de har lært i arbeid med temaet "Delta" i Fabel 7 . Elevene oppsummerer og reflekterer over hva de har lært i arbeid med temaet "Delta" i Fabel 7 .
-
Et møte med dyr
Fabel 5–7
Læringsløp
Et møte med dyrI temaet "Skriv fortellinger" i Fabel 6 skriver elevene et dikt eller en kort fortelling om et møte med dyr. I temaet "Skriv fortellinger" i Fabel 6 skriver elevene et dikt eller en kort fortelling om et møte med dyr.
-
Skriv fantasyfortelling
Targets
Læringsløp
Skriv fantasyfortellingElevene arbeider med å planlegge, skrive og få respons på egen fantasyfortelling i tema "Fantasy" i Fabel 6 . Elevene arbeider med å planlegge, skrive og få respons på egen fantasyfortelling i tema "Fantasy" i Fabel 6 .