Hopp til hovedinnhold

Søk

28 treff

  • Skriv en artikkel til skoleavisa

    Fabel 8–10

    Læringsløp

    Skriv en artikkel til skoleavisa

    Her lærer du å skrive en artikkel der du presenterer et tema du er interessert i eller vil lære mer om. Den kan handle om alt fra dyr, sport og musikk til astronomi, historie eller mytologi. Tenk deg at mottakeren er en som ikke kan noe særlig om temaet fra før, og at artikkelen skal presenteres i en digital skoleavis.  Når du skal jobbe med å skrive artikkelen, skal du først lese en artikkel om Minecraft skrevet av en elev. samle dine egne ideer i et tankekart og lage disposisjon. bygge opp din egen artikkel. bruke bindeord og -fraser. få respons av en skrivevenn.Her lærer du å skrive en artikkel der du presenterer et tema du er interessert i eller vil lære mer om. Den kan handle om alt fra dyr, sport og musikk til astronomi, historie eller mytologi. Tenk deg at mottakeren er en som ikke kan noe særlig om temaet fra før, og at artikkelen skal presenteres i en digital skoleavis.  Når du skal jobbe med å skrive artikkelen, skal du først lese en artikkel om Minecraft skrevet av en elev. samle dine egne ideer i et tankekart og lage disposisjon. bygge opp din egen artikkel. bruke bindeord og -fraser. få respons av en skrivevenn.

  • Skriv en tweet og en skummel historie

    Fabel 8–10

    Læringsløp

    Skriv en tweet og en skummel historie

    Her finner du noen rare, komiske, skumle og irriterende personer det går an å skrive om. Hva tror du skjer når «ninjaen» møter «agenten»? Eller hva kommer «heksa» til å si når hun møter «nattevakta»? Kan du forestille deg hva som skjer i hodet til «skikkelsen i vinduet»? Velg minst to figurer du vil skrive om. På neste side kan du samle ideene dine i et tankekart. Ideene dine skal du bruke til å skrive en twittermelding fra politiet og en skummel historie for barn. Her finner du noen rare, komiske, skumle og irriterende personer det går an å skrive om. Hva tror du skjer når «ninjaen» møter «agenten»? Eller hva kommer «heksa» til å si når hun møter «nattevakta»? Kan du forestille deg hva som skjer i hodet til «skikkelsen i vinduet»? Velg minst to figurer du vil skrive om. På neste side kan du samle ideene dine i et tankekart. Ideene dine skal du bruke til å skrive en twittermelding fra politiet og en skummel historie for barn. 

    Illustrasjon med disse figurene: skyggen, sangeren, naboen, fiskeren, den fremmede, veiviseren, heksa, skikkelsen i vinduet, eleven, djevelen, eksperten, din beste venn, Romeo, jenta, den ordløse, Trine, sporene, fisken, professoren, agenten, ninjaen, nattevakta, helten, bølla og idioten.
  • Terminprøve 9. trinn høst 2021

    Fabel 8–10

    Læringsløp

    Terminprøve 9. trinn høst 2021

    Velkommen til høstens terminprøve! Temaet i år er «Dyr og mennesker».  I forberedelsesdelen får du lese mange ulike tekster, for eksempel eventyr, saktekster og film. Du får også lytte til musikk og se bilder og illustrasjoner som handler om vårt forhold til dyr.  Terminprøven består av fire deler. I de to første delene skal du vise at du kan lese og forstå ulike tekster. I de to andre delene skal du skrive én kort tekst og én lang tekst.Velkommen til høstens terminprøve! Temaet i år er «Dyr og mennesker».  I forberedelsesdelen får du lese mange ulike tekster, for eksempel eventyr, saktekster og film. Du får også lytte til musikk og se bilder og illustrasjoner som handler om vårt forhold til dyr.  Terminprøven består av fire deler. I de to første delene skal du vise at du kan lese og forstå ulike tekster. I de to andre delene skal du skrive én kort tekst og én lang tekst.

  • Terminprøve 10. trinn høst 2021

    Fabel 8–10

    Læringsløp

    Terminprøve 10. trinn høst 2021

    Velkommen til høstens terminprøve! Temaet i år er «Dyr, mennesker og jorda».  I forberedelsesdelen får du lese mange ulike tekster, for eksempel romanutdrag, saktekster og film. Du får også lytte til musikk og se bilder og illustrasjoner som handler om vårt forhold til dyr og jorda vi lever på.  Terminprøven består av fire deler. I de to første delene skal du vise at du kan lese og forstå ulike tekster. I de to andre delene skal du skrive én kort tekst og én lang tekst.Velkommen til høstens terminprøve! Temaet i år er «Dyr, mennesker og jorda».  I forberedelsesdelen får du lese mange ulike tekster, for eksempel romanutdrag, saktekster og film. Du får også lytte til musikk og se bilder og illustrasjoner som handler om vårt forhold til dyr og jorda vi lever på.  Terminprøven består av fire deler. I de to første delene skal du vise at du kan lese og forstå ulike tekster. I de to andre delene skal du skrive én kort tekst og én lang tekst.

  • Skriv en artikkel til skoleavisa

    Fabel 8–10

    Læringsløp

    Skriv en artikkel til skoleavisa

    Her lærer du å skrive en artikkel der du presenterer et tema du er interessert i eller vil lære mer om. Den kan handle om alt fra dyr, sport og musikk til astronomi, historie eller mytologi. Tenk deg at mottakeren er en som ikke kan noe særlig om temaet fra før, og at artikkelen skal presenteres i en digital skoleavis.  Når du skal jobbe med å skrive artikkelen, skal du først lese en artikkel om Minecraft skrevet av en elev. samle dine egne ideer i et tankekart og lage disposisjon. bygge opp din egen artikkel. bruke bindeord og -fraser. få respons av en skrivevenn.Her lærer du å skrive en artikkel der du presenterer et tema du er interessert i eller vil lære mer om. Den kan handle om alt fra dyr, sport og musikk til astronomi, historie eller mytologi. Tenk deg at mottakeren er en som ikke kan noe særlig om temaet fra før, og at artikkelen skal presenteres i en digital skoleavis.  Når du skal jobbe med å skrive artikkelen, skal du først lese en artikkel om Minecraft skrevet av en elev. samle dine egne ideer i et tankekart og lage disposisjon. bygge opp din egen artikkel. bruke bindeord og -fraser. få respons av en skrivevenn.

  • Et møte i lufta eller under vann

    Targets

    Læringsløp

    Et møte i lufta eller under vann

    Læringsløp i tema "Skriv fortellinger" i Fabel 6 . Elevene leser novellen "Eit nikk er nok" av Erna Osland og skriver sin egen fortelling om et møte under vann eller i lufta. Læringsløp i tema "Skriv fortellinger" i Fabel 6 . Elevene leser novellen "Eit nikk er nok" av Erna Osland og skriver sin egen fortelling om et møte under vann eller i lufta. 

  • Hva kan jeg nå?

    Fabel 5–7

    Læringsløp

    Hva kan jeg nå?

    Du har nå lest og arbeidet med ulike oppgaver til fire skjønnlitterære tekster. Men hva har du egentlig lært? I denne delen skal du tenke over hva du har lært og hvordan du kan bruke dette neste gang du skal lese en skjønnlitterær tekst. Du har nå lest og arbeidet med ulike oppgaver til fire skjønnlitterære tekster. Men hva har du egentlig lært? I denne delen skal du tenke over hva du har lært og hvordan du kan bruke dette neste gang du skal lese en skjønnlitterær tekst. 

  • Hva kan jeg nå?

    Fabel 5–7

    Læringsløp

    Hva kan jeg nå?

    Læringsløpet gir elevene mulighet til å oppsummere og reflektere over egen læring etter å ha arbeidet med temaet "Litterær samtale" i  Fabel 6 .Læringsløpet gir elevene mulighet til å oppsummere og reflektere over egen læring etter å ha arbeidet med temaet "Litterær samtale" i  Fabel 6 .

  • Hva kan jeg nå?

    Fabel 5–7

    Læringsløp

    Hva kan jeg nå?

    Elevene oppsummerer og reflekterer over hva de har lært i arbeid med temaet "Les skjønnlitteratur" i  Fabel 7 . Elevene oppsummerer og reflekterer over hva de har lært i arbeid med temaet "Les skjønnlitteratur" i  Fabel 7 . 

  • Hva kan jeg nå?

    Fabel 5–7

    Læringsløp

    Hva kan jeg nå?

    Elevene oppsummerer og reflekterer over hva de har lært i arbeid med temaet "Les for å forstå" i  Fabel 7 . Elevene oppsummerer og reflekterer over hva de har lært i arbeid med temaet "Les for å forstå" i  Fabel 7 . 

  • Hva kan jeg nå?

    Fabel 5–7

    Læringsløp

    Hva kan jeg nå?

    Elevene oppsummerer og reflekterer over hva de har lært i arbeid med temaet "Si meningen din!" i Fabel 7 . Elevene oppsummerer og reflekterer over hva de har lært i arbeid med temaet "Si meningen din!" i Fabel 7 . 

  • Hva kan jeg nå?

    Fabel 5–7

    Læringsløp

    Hva kan jeg nå?

    Læringsløpet gir elevene mulighet til å oppsummere og reflektere over egen læring etter å ha arbeidet med temaet "Pålogget!" i Fabel 7 . Læringsløpet gir elevene mulighet til å oppsummere og reflektere over egen læring etter å ha arbeidet med temaet "Pålogget!" i Fabel 7 . 

  • Hva kan jeg nå?

    Fabel 5–7

    Læringsløp

    Hva kan jeg nå?

    Læringsløpet gir elevene mulighet til å oppsummere og reflektere over egen læring etter å ha arbeidet med temaet "Skriv fortellinger" i  Fabel 6 .Læringsløpet gir elevene mulighet til å oppsummere og reflektere over egen læring etter å ha arbeidet med temaet "Skriv fortellinger" i  Fabel 6 .

  • Utforsk sjangre og respons

    Fabel 5–7

    Læringsløp

    Utforsk sjangre og respons

    Oppstartsløp som legger til rette for utforskning og forberedelser for arbeid med temaet "Lær å skrive tekster" i  Fabel 6 . Oppstartsløp som legger til rette for utforskning og forberedelser for arbeid med temaet "Lær å skrive tekster" i  Fabel 6 . 

  • Hva kan jeg nå?

    Fabel 5–7

    Læringsløp

    Hva kan jeg nå?

    Læringsløpet gir elevene mulighet til å oppsummere og reflektere over egen læring etter å ha arbeidet med temaet "Fantasy" i Fabel 6 .Læringsløpet gir elevene mulighet til å oppsummere og reflektere over egen læring etter å ha arbeidet med temaet "Fantasy" i Fabel 6 .

  • Hva kan jeg nå?

    Fabel 5–7

    Læringsløp

    Hva kan jeg nå?

    Læringsløpet gir elevene mulighet til å oppsummere og reflektere over egen læring etter å ha arbeidet med temaet «Les bildebok» i  Fabel 6 .Læringsløpet gir elevene mulighet til å oppsummere og reflektere over egen læring etter å ha arbeidet med temaet «Les bildebok» i  Fabel 6 .

  • Hva kan jeg nå?

    Fabel 5–7

    Læringsløp

    Hva kan jeg nå?

    Du har nå skrevet en fordypningsoppgave om et tema som interesserer og engasjerer deg. Kanskje du også har laget en film om temaet ditt? Hva har du funnet ut om temaet? Og hva har du lært om å skrive fordypningsoppgave? I denne delen skal du tenke over hva du har lært og hvordan du kan bruke dette neste gang du skal skrive. Du har nå skrevet en fordypningsoppgave om et tema som interesserer og engasjerer deg. Kanskje du også har laget en film om temaet ditt? Hva har du funnet ut om temaet? Og hva har du lært om å skrive fordypningsoppgave? I denne delen skal du tenke over hva du har lært og hvordan du kan bruke dette neste gang du skal skrive. 

  • Hva kan jeg nå?

    Fabel 5–7

    Læringsløp

    Hva kan jeg nå?

    Du har nå jobbet med språk og grammatikk. Hva kan du nå? Hva husker du om de ulike ordklassene, funksjonene til språket og måter å kommunisere på? I dette læringsløpet får du oppsummert og reflektert over det du har lært så langt.  Deler i læringsløpet: Zerah og Zakran: Episode 6. "Hjem" Vi lærer sammen Min læringDu har nå jobbet med språk og grammatikk. Hva kan du nå? Hva husker du om de ulike ordklassene, funksjonene til språket og måter å kommunisere på? I dette læringsløpet får du oppsummert og reflektert over det du har lært så langt.  Deler i læringsløpet: Zerah og Zakran: Episode 6. "Hjem" Vi lærer sammen Min læring

  • Skriv fordypningsoppgave

    Targets

    Læringsløp

    Skriv fordypningsoppgave

    I dette læringsløpet lærer du steg for steg hvordan du kan skrive en   med tekst og .I dette læringsløpet lærer du steg for steg hvordan du kan skrive en   med tekst og .

    Nederst til venstre sitter tre ungdommer rundt et bord. De har skrivesaker og bøker liggende ut over hele bordet. Det ser ut som om de diskturer og prater ivrig sammen.
  • Hva kan jeg nå?

    Fabel 5–7

    Læringsløp

    Hva kan jeg nå?

    Elevene oppsummerer og reflekterer over hva de har lært i arbeid med temaet "Delta" i Fabel 7 . Elevene oppsummerer og reflekterer over hva de har lært i arbeid med temaet "Delta" i Fabel 7 . 

12

Internet Explorer støttes ikke

Aschehoug univers fungerer kun med en moderne nettleser som for eksempel Chrome, Edge, eller Safari (for Mac)