Fag
Trinn
Nøkkelord
32 treff
-
Mot en ny storkrig
Arena 8–10
Artikkel
KonsekvenserAnnen verdenskrig krevde mange menneskeliv. I tillegg ble den avsluttet på dramatisk vis med bruk av atombomber. Overgrepene under krigen rystet verden. Spørsmålene var mange: Hvordan kunne man unngå en ny krig? Hvordan kunne man fremme demokratiutvikling og et mer rettferdig internasjonalt samfunn? Annen verdenskrig krevde mange menneskeliv. I tillegg ble den avsluttet på dramatisk vis med bruk av atombomber. Overgrepene under krigen rystet verden. Spørsmålene var mange: Hvordan kunne man unngå en ny krig? Hvordan kunne man fremme demokratiutvikling og et mer rettferdig internasjonalt samfunn?
-
Okkupert
Arena 8–10
Artikkel
Forfølgelse av jødeneDen 9. april 1940 var Kathe 13 år. Hun var født og vokste opp i Oslo og bodde sammen med sine foreldre og tre søsken. En dag måtte hun svare på et spørreskjema for jøder. På spørsmål om når hun kom til Norge, svarte hun: «Alltid vært i Norge.» Noen dager senere ble hun arrestert sammen med sine foreldre og en av søstrene. Hvorfor ble de arrestert, og hva skjedde med Kathe? Den 9. april 1940 var Kathe 13 år. Hun var født og vokste opp i Oslo og bodde sammen med sine foreldre og tre søsken. En dag måtte hun svare på et spørreskjema for jøder. På spørsmål om når hun kom til Norge, svarte hun: «Alltid vært i Norge.» Noen dager senere ble hun arrestert sammen med sine foreldre og en av søstrene. Hvorfor ble de arrestert, og hva skjedde med Kathe?
-
Okkupert
Arena 8–10
Artikkel
Krig! Norge angripes og okkuperesEt viktig prinsipp i det internasjonale samfunnet er idealet om suverene stater. Det betyr at alle stater fritt skal bestemme over seg selv, og at de har rett til å styre seg selv uten inngrep eller trusler fra andre stater. Men ikke alle stater respekterer internasjonale spilleregler, noe også Norge fikk erfare under annen verdenskrig. Et viktig prinsipp i det internasjonale samfunnet er idealet om suverene stater. Det betyr at alle stater fritt skal bestemme over seg selv, og at de har rett til å styre seg selv uten inngrep eller trusler fra andre stater. Men ikke alle stater respekterer internasjonale spilleregler, noe også Norge fikk erfare under annen verdenskrig.
-
Okkupert
Arena 8–10
Artikkel
FrigjøringenMot slutten av annen verdenskrig ble tyskerne presset tilbake på alle fronter. I Norge kom frigjøringen først i Finnmark, høsten 1944. Da kom sovjetiske styrker over grensen, og tyske soldater måtte trekke seg tilbake. Mot slutten av annen verdenskrig ble tyskerne presset tilbake på alle fronter. I Norge kom frigjøringen først i Finnmark, høsten 1944. Da kom sovjetiske styrker over grensen, og tyske soldater måtte trekke seg tilbake.
-
Okkupert
Arena 8–10
Artikkel
SammendragNazismen hadde liten oppslutning i Norge før annen verdenskrig. Demokratiet sto sterkt.
-
Mot en bedre verden?
Arena 8–10
Artikkel
InnledningAnnen verdenskrig fikk naturlig nok konsekvenser for etterkrigstiden. Millioner av mennesker, både sivile og soldater, var drept i krigshandlingene. Ødeleggelsene var enorme. Nazistenes jødeutryddelse var av et omfang som nærmest var ufattelig. I tillegg var det blitt brukt en ny type våpen for første gang – atombomben. To verdenskriger på tretti år hadde gjort noe med både menneskesyn og maktforholdene i verden. Det viktigste spørsmålet verden nå sto overfor, var hvordan man kunne unngå nye og ødeleggende storkriger.
-
I have a dream
Arena 5–7
Artikkel
Fra fordom til framtid!Elevene leser og lytter til sangen "Kunsten å være inder" av gruppa Karpe. De snakker sammen om hva sangen forteller om fordommer og diskriminering, før de til slutt skriver sin egen sang, rapp eller dikt om fordommer. Elevene leser og lytter til sangen "Kunsten å være inder" av gruppa Karpe. De snakker sammen om hva sangen forteller om fordommer og diskriminering, før de til slutt skriver sin egen sang, rapp eller dikt om fordommer.
-
I have a dream
Arena 5–7
Artikkel
Hva drømmer vi om?Elevene leser om vårt felles ansvar for å motarbeide fordommer, rasisme og diskriminering, og reflekterer over hva de selv kan gjøre for å gjøre samfunnet vårt bedre. I tillegg skriver de fem setninger om sitt drømmesamfunn. Elevene leser om vårt felles ansvar for å motarbeide fordommer, rasisme og diskriminering, og reflekterer over hva de selv kan gjøre for å gjøre samfunnet vårt bedre. I tillegg skriver de fem setninger om sitt drømmesamfunn.
-
I have a dream
Arena 5–7
Artikkel
Modige stemmer gjennom tideneElevene leser om Rosa Parks, Martin Luther King Jr. og Nelson Mandela, og deres kamp mot rasisme og diskriminering. Elevene utforsker selv én modig stemme i historien og skriver en kort biografi om denne personen. Elevene leser om Rosa Parks, Martin Luther King Jr. og Nelson Mandela, og deres kamp mot rasisme og diskriminering. Elevene utforsker selv én modig stemme i historien og skriver en kort biografi om denne personen.
-
Alle mennesker er like mye verdt
Arena 5–7
Læringsløp
Alle mennesker er like mye verdtVerdenserklæringen om menneskerettigheter slår fast at alle mennesker er like mye verdt. Man må ikke ha statsborgerskap eller være frisk eller tro på en spesiell religion for at menneskerettighetene skal gjelde. At alle er like mye verdt, er den aller viktigste tanken som menneskerettighetene bygger på.Verdenserklæringen om menneskerettigheter slår fast at alle mennesker er like mye verdt. Man må ikke ha statsborgerskap eller være frisk eller tro på en spesiell religion for at menneskerettighetene skal gjelde. At alle er like mye verdt, er den aller viktigste tanken som menneskerettighetene bygger på.
-
Fordommer med Faten
Arena 5–7
Læringsløp
Fordommer med FatenElevene møter Faten Mahdi Al-Husaini gjennom tre ulike filmer der hun snakker om temaer som fordommer, rasisme og ytringsfrihet. Elevene samarbeider om oppgaver til filmene. Elevene møter Faten Mahdi Al-Husaini gjennom tre ulike filmer der hun snakker om temaer som fordommer, rasisme og ytringsfrihet. Elevene samarbeider om oppgaver til filmene.
-
Skogen
Arena 5–7
Læringsløp
SkogenGjennom ulike tekster og oppgaver utforsker elevene måter å bevare skogen på, blir kjent med taigaen og får vite hvordan skogen er viktig for liv på jorda. Gjennom ulike tekster og oppgaver utforsker elevene måter å bevare skogen på, blir kjent med taigaen og får vite hvordan skogen er viktig for liv på jorda.
-
Elver
Arena 5–7
Læringsløp
ElverGjennom å lese ulike tekster og arbeide med oppgaver lærer elevene om hvordan vi bruker vannet vårt, hvordan elver former landskapet, hvorfor det blir flom og hva vi kan gjøre for å hindre flomskader. Gjennom å lese ulike tekster og arbeide med oppgaver lærer elevene om hvordan vi bruker vannet vårt, hvordan elver former landskapet, hvorfor det blir flom og hva vi kan gjøre for å hindre flomskader.
-
Jorda er hjemmet vårt
Arena 5–7
Artikkel
Skogen på Rapa NuiElevene får mer informasjon om øysamfunnet Rapa Nui gjennom å lese om skogressursene på øya. Elevene fyller til slutt ut rute nummer fire i skriverammen om Rapa Nui: "Hvordan tror du mangelen på skog påvirker øya og livet på Rapa Nui?"Elevene får mer informasjon om øysamfunnet Rapa Nui gjennom å lese om skogressursene på øya. Elevene fyller til slutt ut rute nummer fire i skriverammen om Rapa Nui: "Hvordan tror du mangelen på skog påvirker øya og livet på Rapa Nui?"
-
Forskerskolen
Arena 5–7
Artikkel
Prøv dere som samfunnsforskereUtforskende aktivitet hvor elevene kan bruke det de har lært i forskerskolen i et eget prosjekt.Utforskende aktivitet hvor elevene kan bruke det de har lært i forskerskolen i et eget prosjekt.
-
Grenseland
Arena 5–7
Artikkel
Si unnskyldElevene øver seg i hva de kan gjøre dersom de bryter noen andres grenser. De skriver en melding hvor de sier unnskyld. Elevene øver seg i hva de kan gjøre dersom de bryter noen andres grenser. De skriver en melding hvor de sier unnskyld.
-
I have a dream
Arena 5–7
Artikkel
Skriv tale!Elevene skriver sin egen tale om noe de har lært i arbeid med temaet "I have a dream". Forslag til tema for talen er: fordommer, diskriminering, rasisme, fellesskap eller egen drøm for framtiden. Elevene skriver i skriveramme. Elevene skriver sin egen tale om noe de har lært i arbeid med temaet "I have a dream". Forslag til tema for talen er: fordommer, diskriminering, rasisme, fellesskap eller egen drøm for framtiden. Elevene skriver i skriveramme.
-
Lovlig unormal
Arena 5–7
Artikkel
Å bryte med normeneElevene leser om hva som kan skje når normer brytes og skriver leserinnlegg om normer i temaet "Lovlig unormal" i Arena 5 . Elevene leser om hva som kan skje når normer brytes og skriver leserinnlegg om normer i temaet "Lovlig unormal" i Arena 5 .
-
Grenseland
Arena 5–7
Artikkel
Skriv et leserinnleggElevene velger én av to oppgaver, og skriver et leserinnlegg der de begrunner meningene sine. Leserinnlegget handler om seksualitet og grenser. Elevene velger én av to oppgaver, og skriver et leserinnlegg der de begrunner meningene sine. Leserinnlegget handler om seksualitet og grenser.
-
I have a dream
Arena 5–7
Artikkel
Hva er rasisme?Elevene leser og reflekterer over hva rasisme er, og skriver en egen forklaring på begrepet etter å ha funnet og utforsket ulike troverdige kilder. Elevene leser og reflekterer over hva rasisme er, og skriver en egen forklaring på begrepet etter å ha funnet og utforsket ulike troverdige kilder.