Fag
Trinn
Nøkkelord
25 treff
-
Heltall ganget med brøk
Matemagisk 5–7
Læringsløp
Heltall ganget med brøkI dette læringsløpet skal du utforske ulike modeller som kan brukes når man multipliserer heltall med brøk. Du skal diskutere ulike tenkemåter og argumentere for hvilke metoder du selv foretrekker.I dette læringsløpet skal du utforske ulike modeller som kan brukes når man multipliserer heltall med brøk. Du skal diskutere ulike tenkemåter og argumentere for hvilke metoder du selv foretrekker.
-
Å bruke løkker for å gjenta
Programmering
Læringsløp
Å bruke løkker for å gjentaLæringsløp i Matemagisk 8 som repeterer programmeringslære fra 5.trinn. Elevene jobber med algoritmisk tenkning og blir kjent med løkker i programmering.Læringsløp i Matemagisk 8 som repeterer programmeringslære fra 5.trinn. Elevene jobber med algoritmisk tenkning og blir kjent med løkker i programmering.
-
Brøkdelen av et tall
Matemagisk 5–7
Læringsløp
Brøkdelen av et tallI dette læringsløpet skal dere jobbe med ulike strategier for å finne brøkdelen av tall. Dere skal også bruke papirstrimler for å utforske hvordan man kan finne brøkdelen av en brøk. Til slutt i læringsløpet skal dere arbeide videre i ØveMatematikk. I dette læringsløpet skal dere jobbe med ulike strategier for å finne brøkdelen av tall. Dere skal også bruke papirstrimler for å utforske hvordan man kan finne brøkdelen av en brøk. Til slutt i læringsløpet skal dere arbeide videre i ØveMatematikk.
-
Å gange med et desimaltall
Matemagisk 5–7
Læringsløp
Å gange med et desimaltallI dette læringsløpet skal elevene jobbe med å multiplisere desimaltallI dette læringsløpet skal elevene jobbe med å multiplisere desimaltall
-
Utvide og forkorte brøker
Matemagisk 5–7
Læringsløp
Utvide og forkorte brøkerDette er det andre læringsløpet til kapittel3: Addisjon og subtraksjon med brøk.Dette er det andre læringsløpet til kapittel3: Addisjon og subtraksjon med brøk.
-
Prosent
Matemagisk 5–7
Læringsløp
ProsentBli kjent med prosent. Bli kjent med prosent.
-
Brøker som er større enn 1
Matemagisk 5–7
Læringsløp
Brøker som er større enn 1Dette er det fjerde læringsløpet til kapittel 2: Likeverdige brøker. I dette læringsløpet blir elevene kjent med brøker større enn 1 og ser på hvordan brøkene kan skrives som uekte brøk og blandet tall.Dette er det fjerde læringsløpet til kapittel 2: Likeverdige brøker. I dette læringsløpet blir elevene kjent med brøker større enn 1 og ser på hvordan brøkene kan skrives som uekte brøk og blandet tall.
-
Sannsynlighet
Matemagisk 5–7
Læringsløp
SannsynlighetI dette læringsløpet blir elevene kjent med begrepet sannsynlighet. De skal øve på å beskrive sannsynligheten til ulike hendelser med tall og de skal regne ut sannsynligheten for noen kjente situasjoner.I dette læringsløpet blir elevene kjent med begrepet sannsynlighet. De skal øve på å beskrive sannsynligheten til ulike hendelser med tall og de skal regne ut sannsynligheten for noen kjente situasjoner.
-
Brøksirkler og papirstrimler
Matemagisk 5–7
Læringsløp
Brøksirkler og papirstrimlerI dette læringsløpet bruker elevene papirstrimler og brøksirklerI dette læringsløpet bruker elevene papirstrimler og brøksirkler
-
Å bruke løkker for å gjenta
Matemagisk 5–7
Læringsløp
Å bruke løkker for å gjentaI dette læringsløpet jobber elevene med algoritmisk tenkning. De blir kjent med løkker og skal sammen utforske og samtale om når og hvordan man kan bruke løkker i programmering. I dette læringsløpet jobber elevene med algoritmisk tenkning. De blir kjent med løkker og skal sammen utforske og samtale om når og hvordan man kan bruke løkker i programmering.
-
En halv
Matemagisk 5–7
Læringsløp
En halvLæringsløp om likeverdige brøker med utgangspunkt i en halv.Læringsløp om likeverdige brøker med utgangspunkt i en halv.
-
Hvor mange prosent?
Matemagisk 5–7
Læringsløp
Hvor mange prosent?I dette læringsløpet skal dere jobbe videre med omgjøring av brøk, desimaltall og prosent. Dere skal utforske fordeling med tellebrikker og spille Brøk og prosent og Rammedomino. I dette læringsløpet skal dere jobbe videre med omgjøring av brøk, desimaltall og prosent. Dere skal utforske fordeling med tellebrikker og spille Brøk og prosent og Rammedomino.
-
Bli kjent med desimaltall
Matemagisk 5–7
Læringsløp
Bli kjent med desimaltallI dette læringsløpet møter elevene desimaltall for første gang i Matemagisk. De bruker kompetansen sin fra læringsløpene om brøk når de blir kjent med desimaltall. I dette læringsløpet møter elevene desimaltall for første gang i Matemagisk. De bruker kompetansen sin fra læringsløpene om brøk når de blir kjent med desimaltall.
-
Brøk på tallinja
Matemagisk 5–7
Læringsløp
Brøk på tallinjaI dette læringsløpet skal elevene gjennom diskusjon øve på å plasser brøker på tallinja, utforske sammenhengen mellom brøk og desimaltall på tallinja og addere brøker ved hjelp av tallinjer.I dette læringsløpet skal elevene gjennom diskusjon øve på å plasser brøker på tallinja, utforske sammenhengen mellom brøk og desimaltall på tallinja og addere brøker ved hjelp av tallinjer.
-
Å dele inn i brøkdeler
Matemagisk 5–7
Læringsløp
Å dele inn i brøkdelerEt læringsløp om å dele inn mengder. Et læringsløp om å dele inn mengder.
-
Desimaltall på tallinja
Matemagisk 5–7
Læringsløp
Desimaltall på tallinjaBli kjent med målenhetene meter, centimeter og desimeter . Lag din egen meterstokk.Bli kjent med målenhetene meter, centimeter og desimeter . Lag din egen meterstokk.
-
Å tenke som en robot
Programmering
Læringsløp
Å tenke som en robotLæringsløp i Matemagisk 8 som repeterer læring i programmering fra 5.trinn. Elevene jobber med algoritmisk tenkning og skal øve på å gi instruksjoner, lese og forklare algoritmer. Elevene blir også kjent med blokkprogrammering i Trinket.Læringsløp i Matemagisk 8 som repeterer læring i programmering fra 5.trinn. Elevene jobber med algoritmisk tenkning og skal øve på å gi instruksjoner, lese og forklare algoritmer. Elevene blir også kjent med blokkprogrammering i Trinket.
-
Å sammenlikne brøker
Matemagisk 5–7
Læringsløp
Å sammenlikne brøkerI dette læringsløpet skal elevene utforske ulike strategier for å sammenlikne brøker med en 1 2 .I dette læringsløpet skal elevene utforske ulike strategier for å sammenlikne brøker med en 1 2 .
-
Grunnleggende brøk
Matemagisk 5–7
Læringsløp
Grunnleggende brøkI dette læringsløpet skal dere repetere likeverdige brøker, spille et spill og bruke det dere har lært om likeverdige brøker når dere sammenlikner brøker.I dette læringsløpet skal dere repetere likeverdige brøker, spille et spill og bruke det dere har lært om likeverdige brøker når dere sammenlikner brøker.
-
Sannsynlighet og tilfeldighet
Matemagisk 5–7
Læringsløp
Sannsynlighet og tilfeldighetI dette læringsløpet skal elevene utforske og diskutere tilfeldighet. Hele læringsløpet er bygd opp med diskusjonsoppgaver der elevene skal ta stilling til og vurdere ulike påstander.I dette læringsløpet skal elevene utforske og diskutere tilfeldighet. Hele læringsløpet er bygd opp med diskusjonsoppgaver der elevene skal ta stilling til og vurdere ulike påstander.