Hopp til hovedinnhold

Søk

23 treff

  • Å bruke løkker for å gjenta

    Programmering

    Læringsløp

    Å bruke løkker for å gjenta

    Læringsløp i Matemagisk 8 som repeterer programmeringslære fra 5.trinn. Elevene jobber med algoritmisk tenkning og blir kjent med løkker i programmering.Læringsløp i Matemagisk 8 som repeterer programmeringslære fra 5.trinn. Elevene jobber med algoritmisk tenkning og blir kjent med løkker i programmering.

    Yonas ser sint ned på kuleisen sin med kun to kuler. Ved siden av ham står en kompis som har en hel haug kuler på sin kuleis.
  • Heltall ganget med brøk

    Matemagisk 5–7

    Læringsløp

    Heltall ganget med brøk

    I dette læringsløpet skal du utforske ulike modeller som kan brukes når man multipliserer heltall med brøk. Du skal diskutere ulike tenkemåter og argumentere for hvilke metoder du selv foretrekker.I dette læringsløpet skal du utforske ulike modeller som kan brukes når man multipliserer heltall med brøk. Du skal diskutere ulike tenkemåter og argumentere for hvilke metoder du selv foretrekker.

    Thumbnail.
  • Brøkdelen av et tall

    Matemagisk 5–7

    Læringsløp

    Brøkdelen av et tall

    I dette læringsløpet skal dere jobbe med ulike strategier for å finne brøkdelen av tall. Dere skal også bruke papirstrimler for å utforske hvordan man kan finne brøkdelen av en brøk. Til slutt i læringsløpet skal dere arbeide videre i ØveMatematikk. I dette læringsløpet skal dere jobbe med ulike strategier for å finne brøkdelen av tall. Dere skal også bruke papirstrimler for å utforske hvordan man kan finne brøkdelen av en brøk. Til slutt i læringsløpet skal dere arbeide videre i ØveMatematikk. 

  • Å tenke som en robot

    Programmering

    Læringsløp

    Å tenke som en robot

    Læringsløp i Matemagisk 8 som repeterer læring i programmering fra 5.trinn. Elevene jobber med algoritmisk tenkning og skal øve på å gi instruksjoner, lese og forklare algoritmer. Elevene blir også kjent med blokkprogrammering i Trinket.Læringsløp i Matemagisk 8 som repeterer læring i programmering fra 5.trinn. Elevene jobber med algoritmisk tenkning og skal øve på å gi instruksjoner, lese og forklare algoritmer. Elevene blir også kjent med blokkprogrammering i Trinket.

  • Å sammenlikne brøker

    Matemagisk 5–7

    Læringsløp

    Å sammenlikne brøker

    I dette læringsløpet skal elevene utforske ulike strategier for å sammenlikne brøker med en   1 2 .I dette læringsløpet skal elevene utforske ulike strategier for å sammenlikne brøker med en   1 2 .

    Thumbnail.
  • Desimaltall på tallinja

    Matemagisk 5–7

    Læringsløp

    Desimaltall på tallinja

    Bli kjent med målenhetene meter, centimeter og desimeter . Lag din egen meterstokk.Bli kjent med målenhetene meter, centimeter og desimeter . Lag din egen meterstokk.

    Thumbnail.
  • Brøksirkler og papirstrimler

    Matemagisk 5–7

    Læringsløp

    Brøksirkler og papirstrimler

    I dette læringsløpet bruker elevene papirstrimler og brøksirklerI dette læringsløpet bruker elevene papirstrimler og brøksirkler

    Thumbnail.
  • En halv

    Matemagisk 5–7

    Læringsløp

    En halv

    Læringsløp om likeverdige brøker med utgangspunkt i en halv.Læringsløp om likeverdige brøker med utgangspunkt i en halv.

    Yonas forran en fotballbutikk.
  • Hvor mange prosent?

    Matemagisk 5–7

    Læringsløp

    Hvor mange prosent?

    I dette læringsløpet skal dere jobbe videre med omgjøring av brøk, desimaltall og prosent. Dere skal utforske fordeling med tellebrikker og spille  Brøk og prosent og Rammedomino. I dette læringsløpet skal dere jobbe videre med omgjøring av brøk, desimaltall og prosent. Dere skal utforske fordeling med tellebrikker og spille  Brøk og prosent og Rammedomino. 

  • Å tenke som en robot

    Matemagisk 5–7

    Læringsløp

    Å tenke som en robot

    I dette læringsløpet jobber elevene med algoritmisk tenkning. De skal øve på å gi instruksjoner, lese og forklare algoritmer. Elevene blir også kjent med blokkprogrammering i Trinket.I dette læringsløpet jobber elevene med algoritmisk tenkning. De skal øve på å gi instruksjoner, lese og forklare algoritmer. Elevene blir også kjent med blokkprogrammering i Trinket.

  • Bli kjent med desimaltall

    Matemagisk 5–7

    Læringsløp

    Bli kjent med desimaltall

    I dette læringsløpet møter elevene desimaltall for første gang i Matemagisk. De bruker kompetansen sin fra læringsløpene om brøk når de blir kjent med desimaltall.  I dette læringsløpet møter elevene desimaltall for første gang i Matemagisk. De bruker kompetansen sin fra læringsløpene om brøk når de blir kjent med desimaltall.  

    Thumbnail.
  • Brøk på tallinja

    Matemagisk 5–7

    Læringsløp

    Brøk på tallinja

    I dette læringsløpet skal elevene gjennom diskusjon øve på å plasser brøker på tallinja, utforske sammenhengen mellom brøk og desimaltall på tallinja og addere brøker ved hjelp av tallinjer.I dette læringsløpet skal elevene gjennom diskusjon øve på å plasser brøker på tallinja, utforske sammenhengen mellom brøk og desimaltall på tallinja og addere brøker ved hjelp av tallinjer.

    Thumbnail.
  • Figurer med ulik form

    Matemagisk 5–7

    Læringsløp

    Figurer med ulik form

    Dette er det tredje læringsløpet til kapittel 1: Å utforske brøk. Elevene skal samtale om hvor stor brøkdel som er market i ulike figurer. Og de skal utforske med tegning hvordan like brøkdeler kan ha ulike former. Dette er det tredje læringsløpet til kapittel 1: Å utforske brøk. Elevene skal samtale om hvor stor brøkdel som er market i ulike figurer. Og de skal utforske med tegning hvordan like brøkdeler kan ha ulike former. 

    Thumbnail.
  • Å dele inn i brøkdeler

    Matemagisk 5–7

    Læringsløp

    Å dele inn i brøkdeler

    Et læringsløp om å dele inn mengder. Et læringsløp om å dele inn mengder. 

    Thumbnail.
  • Å bruke løkker for å gjenta

    Matemagisk 5–7

    Læringsløp

    Å bruke løkker for å gjenta

    I dette læringsløpet jobber elevene med algoritmisk tenkning. De blir kjent med løkker og skal sammen utforske og samtale om når og hvordan man kan bruke løkker i programmering.     I dette læringsløpet jobber elevene med algoritmisk tenkning. De blir kjent med løkker og skal sammen utforske og samtale om når og hvordan man kan bruke løkker i programmering.     

    Yonas ser sint ned på kuleisen sin med kun to kuler. Ved siden av ham står en kompis som har en hel haug kuler på sin kuleis.
  • Sannsynlighet

    Matemagisk 5–7

    Læringsløp

    Sannsynlighet

    I dette læringsløpet blir elevene kjent med begrepet sannsynlighet. De skal øve på å beskrive sannsynligheten til ulike hendelser med tall og de skal regne ut sannsynligheten for noen kjente situasjoner.I dette læringsløpet blir elevene kjent med begrepet sannsynlighet. De skal øve på å beskrive sannsynligheten til ulike hendelser med tall og de skal regne ut sannsynligheten for noen kjente situasjoner.

    Thumbnail.
  • Utvide og forkorte brøker

    Matemagisk 5–7

    Læringsløp

    Utvide og forkorte brøker

    Dette er det andre læringsløpet til kapittel3: Addisjon og subtraksjon med brøk.Dette er det andre læringsløpet til kapittel3: Addisjon og subtraksjon med brøk.

    Thumbnail.
  • Prosent

    Matemagisk 5–7

    Læringsløp

    Prosent

    Bli kjent med prosent. Bli kjent med prosent. 

    Plakat.
  • Brøker som er større enn 1

    Matemagisk 5–7

    Læringsløp

    Brøker som er større enn 1

    Dette er det fjerde læringsløpet til kapittel 2: Likeverdige brøker. I dette læringsløpet blir elevene kjent med brøker større enn 1 og ser på hvordan brøkene kan skrives som uekte brøk og blandet tall.Dette er det fjerde læringsløpet til kapittel 2: Likeverdige brøker. I dette læringsløpet blir elevene kjent med brøker større enn 1 og ser på hvordan brøkene kan skrives som uekte brøk og blandet tall.

    Hiyanna foran en bod med store, genmanipulert frukt og grønnsaker.
  • Å gange med et desimaltall

    Matemagisk 5–7

    Læringsløp

    Å gange med et desimaltall

    I dette læringsløpet skal elevene jobbe med å multiplisere desimaltallI dette læringsløpet skal elevene jobbe med å multiplisere desimaltall

12

Internet Explorer støttes ikke

Aschehoug univers fungerer kun med en moderne nettleser som for eksempel Chrome, Edge, eller Safari (for Mac)