36 treff
-
Å bruke løkker for å gjenta
Programmering
Læringsløp
Å bruke løkker for å gjentaLæringsløp i Matemagisk 8 som repeterer programmeringslære fra 5.trinn. Elevene jobber med algoritmisk tenkning og blir kjent med løkker i programmering.Læringsløp i Matemagisk 8 som repeterer programmeringslære fra 5.trinn. Elevene jobber med algoritmisk tenkning og blir kjent med løkker i programmering.
-
Heltall ganget med brøk
Matemagisk 5–7
Læringsløp
Heltall ganget med brøkI dette læringsløpet skal du utforske ulike modeller som kan brukes når man multipliserer heltall med brøk. Du skal diskutere ulike tenkemåter og argumentere for hvilke metoder du selv foretrekker.I dette læringsløpet skal du utforske ulike modeller som kan brukes når man multipliserer heltall med brøk. Du skal diskutere ulike tenkemåter og argumentere for hvilke metoder du selv foretrekker.
-
Toppturer
Matemagisk 5–7
Artikkel
ToppturEn utfordrende oppgave om fordeling av pizza.En utfordrende oppgave om fordeling av pizza.
-
Toppturer
Matemagisk 5–7
Artikkel
ToppturTopptur om fargelegging av rutenett, knyttet til Å utforske brøk i Matemagisk 5.Topptur om fargelegging av rutenett, knyttet til Å utforske brøk i Matemagisk 5.
-
Brøkdelen av et tall
Matemagisk 5–7
Læringsløp
Brøkdelen av et tallI dette læringsløpet skal dere jobbe med ulike strategier for å finne brøkdelen av tall. Dere skal også bruke papirstrimler for å utforske hvordan man kan finne brøkdelen av en brøk. Til slutt i læringsløpet skal dere arbeide videre i ØveMatematikk. I dette læringsløpet skal dere jobbe med ulike strategier for å finne brøkdelen av tall. Dere skal også bruke papirstrimler for å utforske hvordan man kan finne brøkdelen av en brøk. Til slutt i læringsløpet skal dere arbeide videre i ØveMatematikk.
-
Brøk, desimaltall og prosent
Matemagisk 5–7
Artikkel
Tall med mange desimalerI denne artikkelen skal vi bruke programmering for å utforske tall med mange desimaler.
-
Å tenke som en robot
Programmering
Læringsløp
Å tenke som en robotLæringsløp i Matemagisk 8 som repeterer læring i programmering fra 5.trinn. Elevene jobber med algoritmisk tenkning og skal øve på å gi instruksjoner, lese og forklare algoritmer. Elevene blir også kjent med blokkprogrammering i Trinket.Læringsløp i Matemagisk 8 som repeterer læring i programmering fra 5.trinn. Elevene jobber med algoritmisk tenkning og skal øve på å gi instruksjoner, lese og forklare algoritmer. Elevene blir også kjent med blokkprogrammering i Trinket.
-
Kontekstoppgaver
Matemagisk 5–7
Artikkel
Kontekstoppgave: En lørdag i bakerietEn kontekstoppgave hvor elevene skal være med i bakeriet til onkel Yasir. De skal jobbe med vekt, brøk gjennomsnitt.En kontekstoppgave hvor elevene skal være med i bakeriet til onkel Yasir. De skal jobbe med vekt, brøk gjennomsnitt.
-
Å sammenlikne brøker
Matemagisk 5–7
Læringsløp
Å sammenlikne brøkerI dette læringsløpet skal elevene utforske ulike strategier for å sammenlikne brøker med en 1 2 .I dette læringsløpet skal elevene utforske ulike strategier for å sammenlikne brøker med en 1 2 .
-
Å utforske brøk
Matemagisk 5–7
Artikkel
ToppturTopptur om fargelegging av rutenett.Topptur om fargelegging av rutenett.
-
Terrengløypa
Matemagisk 5–7
Læringsløp
TerrengløypaI dette læringsløpet møter elevene mer utfordrende og sammensatte oppgaver knyttet til algoritmisk tenkning. If-setninger , som elevene traff i Kunstutstilling på skolen , kommer igjen og videreutvikles i dette læringsløpet.I dette læringsløpet møter elevene mer utfordrende og sammensatte oppgaver knyttet til algoritmisk tenkning. If-setninger , som elevene traff i Kunstutstilling på skolen , kommer igjen og videreutvikles i dette læringsløpet.
-
Desimaltall på tallinja
Matemagisk 5–7
Læringsløp
Desimaltall på tallinjaBli kjent med målenhetene meter, centimeter og desimeter . Lag din egen meterstokk.Bli kjent med målenhetene meter, centimeter og desimeter . Lag din egen meterstokk.
-
Brøksirkler og papirstrimler
Matemagisk 5–7
Læringsløp
Brøksirkler og papirstrimlerI dette læringsløpet bruker elevene papirstrimler og brøksirklerI dette læringsløpet bruker elevene papirstrimler og brøksirkler
-
Å bruke variabler
Matemagisk 5–7
Læringsløp
Å bruke variablerI dette læringsløpet blir elevene utforske hvordan variabler kan brukes i programmering.I dette læringsløpet blir elevene utforske hvordan variabler kan brukes i programmering.
-
En halv
Matemagisk 5–7
Læringsløp
En halvLæringsløp om likeverdige brøker med utgangspunkt i en halv.Læringsløp om likeverdige brøker med utgangspunkt i en halv.
-
Hvor mange prosent?
Matemagisk 5–7
Læringsløp
Hvor mange prosent?I dette læringsløpet skal dere jobbe videre med omgjøring av brøk, desimaltall og prosent. Dere skal utforske fordeling med tellebrikker og spille Brøk og prosent og Rammedomino. I dette læringsløpet skal dere jobbe videre med omgjøring av brøk, desimaltall og prosent. Dere skal utforske fordeling med tellebrikker og spille Brøk og prosent og Rammedomino.
-
Å tenke som en robot
Matemagisk 5–7
Læringsløp
Å tenke som en robotI dette læringsløpet jobber elevene med algoritmisk tenkning. De skal øve på å gi instruksjoner, lese og forklare algoritmer. Elevene blir også kjent med blokkprogrammering i Trinket.I dette læringsløpet jobber elevene med algoritmisk tenkning. De skal øve på å gi instruksjoner, lese og forklare algoritmer. Elevene blir også kjent med blokkprogrammering i Trinket.
-
Bli kjent med desimaltall
Matemagisk 5–7
Læringsløp
Bli kjent med desimaltallI dette læringsløpet møter elevene desimaltall for første gang i Matemagisk. De bruker kompetansen sin fra læringsløpene om brøk når de blir kjent med desimaltall. I dette læringsløpet møter elevene desimaltall for første gang i Matemagisk. De bruker kompetansen sin fra læringsløpene om brøk når de blir kjent med desimaltall.
-
Brøk på tallinja
Matemagisk 5–7
Læringsløp
Brøk på tallinjaI dette læringsløpet skal elevene gjennom diskusjon øve på å plasser brøker på tallinja, utforske sammenhengen mellom brøk og desimaltall på tallinja og addere brøker ved hjelp av tallinjer.I dette læringsløpet skal elevene gjennom diskusjon øve på å plasser brøker på tallinja, utforske sammenhengen mellom brøk og desimaltall på tallinja og addere brøker ved hjelp av tallinjer.
-
Figurer med ulik form
Matemagisk 5–7
Læringsløp
Figurer med ulik formDette er det tredje læringsløpet til kapittel 1: Å utforske brøk. Elevene skal samtale om hvor stor brøkdel som er market i ulike figurer. Og de skal utforske med tegning hvordan like brøkdeler kan ha ulike former. Dette er det tredje læringsløpet til kapittel 1: Å utforske brøk. Elevene skal samtale om hvor stor brøkdel som er market i ulike figurer. Og de skal utforske med tegning hvordan like brøkdeler kan ha ulike former.