Hopp til hovedinnhold

Søk

51 treff

  • Lærerveiledning

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Didaktisk plattform

    Fabel 8-10 kom første gang ut i 2013, i forbindelse med læreplanen Kunnskapsløftet. Den nye utgaven er en revidert og omskrevet versjon som tar utgangspunkt i læreplanen for grunnskolen fra 2020. 

  • Energibruk og miljø – Filmer

    Grunnbok i historie

    Video

  • Kapitler fra Fabel 9

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Kapittel 2: Er det sant?

    Hvordan skal vi være sikre på at noe er sant eller ikke? Hva legger vi i god kildekritikk og -bruk? Dette kapitlet tar for seg ulike måter å nærme seg fakta på, og øver elevene i å være kritiske i møte med ny informasjon.

  • Kapitler fra Fabel 9

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Kapittel 9: Fortell med ord og bilder

    De siste 20 årene har det kommet stadig flere bildebøker for ungdom og voksne. Det meste av ungdomslitteraturen på markedet er imidlertid hybrider, som blander elementer fra bilderomaner, tegneserier, bildebøker og romaner.

  • Kapitler fra Fabel 9

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Kapittel 10: Lag sammensatte tekster

    Dagens elever vokser opp i et bildesamfunn der sammensatte tekster omgir oss på alle kanter. De er vant til å lese og tolke bilder fra ulike bildemedier fra de er bittesmå. Monomodale tekster appellerer i liten grad til dem, som er vant til å forholde seg til mange ulike tegnsystem samtidig.

  • Ressurser

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Vurdering

    Utviklingen i skolen har de siste tiårene dreid fra en lærerstyrt undervisnings- og vurderingskultur til en situasjon der eleven, med læreren som veileder, har en aktiv rolle i egen læring.

  • Lærerveiledning

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Vurdering

    Utviklingen i skolen har de siste tiårene dreid fra en lærerstyrt undervisnings- og vurderingskultur til en situasjon der eleven, med læreren som veileder, har en aktiv rolle i egen læring.

  • Lærerveiledning

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Tverrfaglige temaer i tekstsamlingen

    Verdigrunnlaget i de tverrfaglige temaene, folkehelse og livsmestring, demokrati og medborgerskap og bærekraft, gjennomsyrer utvalget i tekstsamlingen. Det er flere tekster som helt konkret handler om de tre tverrfaglige temaene. På 8. trinn er hovedvekten lagt på folkehelse og livsmestring, men det er flere tekster som passer inn i de andre tverrfaglige temaene også. 

  • Kapitler fra Fabel 8

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Kapittel 14: En reise i språket

    Hvorfor har språket vårt blitt som det har blitt? Og hvorfor har vi flere språk i Norge? Det siste kapitlet i Fabel 8-10  handler om utviklingen fram til det norske språket slik vi møter det i dag i skrift og tale. 

  • Lærerveiledning

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Kompetansemålene og Fabel

    Alle kompetansemålene er dekket grundig i Fabel 8-10 . De fleste av dem kommer igjen flere ganger i det treårige løpet. I lærerveiledningen kan du lese konkret og detaljert om hvordan kompetansemålene er ivaretatt under overskriftene som tar for seg hvert kapittel, men vi vil også si litt om hvordan vi har tenkt når vi har arbeidet med de ulike kompetansemålene her.

  • Kapittelveiledninger

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Kapittel 14: En reise i språket

    Hvorfor har språket vårt blitt som det har blitt? Og hvorfor har vi flere språk i Norge? Det siste kapitlet i Fabel 8-10  handler om utviklingen fram til det norske språket slik vi møter det i dag i skrift og tale. 

  • Kapitler fra Fabel 9

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Kapittel 15: Les langt

    Vi har valgt å vie et helt kapittel til lesing av roman i klassen i Fabel 9. Vi har tatt utgangspunkt i en ungdomsroman fra 2020 Ser du dette av Sigrid Agnethe Hansen, men tenker at metoden i kapitlet kan brukes på hvilken som helst felles roman du ønsker å lese sammen med elevgruppen. Selv om literacy har en sentral plass i den nye læreplanen, er ikke danning glemt. Danning er viktig for oss i Fabel-teamet. Dette kapitlet henger sammen med kapittel 1, «Les for å oppleve» og viser mange av teknikkene fra dette kapitlet brukt i praksis. 

  • Ressurser

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Tverrfaglige temaer

    De tre fagovergripende temaene, folkehelse og livsmestring, demokrati og medborgerskap og bærekraftig utvikling, møter elevene i alle fag. De skal lære hvordan de kan ta vare på seg selv, hvordan de kan være aktive medborgere i samfunnet og hvordan de kan ta vare på kloden vår. 

  • Lærerveiledning

    Bokbussen RØD/BLÅ

    Artikkel

    Tverrfaglige temaer

    De tre fagovergripende temaene, folkehelse og livsmestring, demokrati og medborgerskap og bærekraftig utvikling, møter elevene i alle fag. De skal lære hvordan de kan ta vare på seg selv, hvordan de kan være aktive medborgere i samfunnet og hvordan de kan ta vare på kloden vår. 

  • Kapitler fra Fabel 8

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Kapittel 8: Skriv en fortelling

    Dette kapitlet om å skrive en fortelling tilrettelegger for at elevene kan arbeide med ulike mønstre for å skrive egne fortellinger, spesielt ut ifra eksempelteksten «En ganske alminnelig flue av middels størrelse», av Knut Hamsun. Tommy og Tigern er en amerikansk tegneserie som handler om en gutt som driver alle rundt seg til vanvidd. En gang sier Tommy: «Vi flørter helt skamløst!» rett etter at han og Marianne har skjelt hverandre ut. Kanskje kan en snøballkrig også være en måte å flørte på?Tommy og Tigern er en amerikansk tegneserie som handler om en gutt som driver alle rundt seg til vanvidd. En gang sier Tommy: «Vi flørter helt skamløst!» rett etter at han og Marianne har skjelt hverandre ut. Kanskje kan en snøballkrig også være en måte å flørte på?

  • Kapittelveiledninger

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Kapittel 9: Fortell med ord og bilder

    De siste 20 årene har det kommet stadig flere bildebøker for ungdom og voksne. Det meste av ungdomslitteraturen på markedet er imidlertid hybrider, som blander elementer fra bilderomaner, tegneserier, bildebøker og romaner.

  • Kapittelveiledninger

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Kapittel 8: Skriv en fortelling

    Dette kapitlet om å skrive en fortelling tilrettelegger for at elevene kan arbeide med ulike mønstre for å skrive egne fortellinger, spesielt ut ifra eksempelteksten «En ganske alminnelig flue av middels størrelse», av Knut Hamsun.

  • Mangfold

    Arena 8–10

    Artikkel

    Lag et tankekart

    Lag et tankekart om det du har lest i Mangfold – å leve sammen.

    Jente med gul genser og hjertesolbriller
  • Kriminalitet

    Arena 8–10

    Artikkel

    Lag et tankekart om temaet kriminalitet

    Lag et tankekart om det du har lest i Kriminalitet – på kant med loven.

    Elektriske sparkesykler ligger strødd i en gate med nattlig uteliv
  • Midtøsten

    Arena 8–10

    Artikkel

    Lag et tankekart

    Lag et tankekart om det du har lest.

    sorthvittfotografi av en stor båt med vavn FEDE der en horde av folk er samlet på dekk
123

Internet Explorer støttes ikke

Aschehoug univers fungerer kun med en moderne nettleser som for eksempel Chrome, Edge, eller Safari (for Mac)