Hopp til hovedinnhold

Søk

41 treff

  • Bærekraftig ressursbruk i verden

    Arena 8–10

    Artikkel

    Hvordan kan vi bruke ressursene mer bærekraftig i framtiden?

    For at vi skal få en mer bærekraftig ressursbruk i framtiden, trenger vi både politiske og teknologiske løsninger. For at vi skal få en mer bærekraftig ressursbruk i framtiden, trenger vi både politiske og teknologiske løsninger.

  • Bærekraftig ressursbruk i verden

    Arena 8–10

    Artikkel

    Sammendrag

    En ressurs er noe vi mennesker har nytte av. Hva som regnes som en ressurs, har endret seg etter som vi har fått mer kunnskap og teknologi.

  • Verdens befolkning

    Arena 8–10

    Artikkel

    Migrasjon – mennesker på flyttefot

    Ordet migrasjon kommer fra latin og betyr «vandring». Når vi snakker om migrasjon i dag, mener vi både flytting innenfor og over landegrenser.

    Foreldre med et barn som løper hektisk gjennom en støvete krattørken
  • Bærekraftig ressursbruk i verden

    Arena 8–10

    Artikkel

    Berggrunnen

    For mange er stein bare «gråstein». Men steinen i berggrunnen skjuler ressurser som er viktige for det moderne mennesket. Ny kunnskap om berggrunnen og bedre teknologi har gjort flere ressurser tilgjengelig for oss. Kull, olje og gass er viktige energikilder. At mobiltelefonen din inneholder over 40 forskjellige metaller og mineraler fra ulike steder i verden, visste du kanskje? Men visste du at sminke, tannkrem, deodoranter og maling også inneholder mineraler fra berggrunnen? For mange er stein bare «gråstein». Men steinen i berggrunnen skjuler ressurser som er viktige for det moderne mennesket. Ny kunnskap om berggrunnen og bedre teknologi har gjort flere ressurser tilgjengelig for oss. Kull, olje og gass er viktige energikilder. At mobiltelefonen din inneholder over 40 forskjellige metaller og mineraler fra ulike steder i verden, visste du kanskje? Men visste du at sminke, tannkrem, deodoranter og maling også inneholder mineraler fra berggrunnen?

  • Bærekraftig ressursbruk i verden

    Arena 8–10

    Artikkel

    Ressurser og ressursbruk

    En ressurs er noe vi mennesker har nytte av. Berggrunnen, jorda, skogen, havet og ferskvannet er eksempler på naturressurser som vi har nytte av. Hva som regnes som en ressurs, har endret seg mye opp gjennom tidene. Steinaldermenneskene hadde helt andre måter å bruke berggrunnen på enn vi har i dag. Metaller, kull, olje og gass var ikke kjent for steinaldermenneskene og ble dermed ikke regnet som ressurser – fordi menneskene ikke hadde nytte av dem. Dette eksemplet forteller oss at hva som regnes som en ressurs, er i stadig endring. Ny kunnskap og teknologi gir oss muligheten til å finne helt nye ressurser. En ressurs er noe vi mennesker har nytte av. Berggrunnen, jorda, skogen, havet og ferskvannet er eksempler på  naturressurser som vi har nytte av. Hva som regnes som en ressurs, har endret seg mye opp gjennom tidene.  steinaldermenneskene hadde helt andre måter å bruke berggrunnen på enn vi har i dag. Metaller, kull, olje og gass var ikke kjent for steinaldermenneskene og ble dermed ikke regnet som ressurser – fordi menneskene ikke hadde nytte av dem. Dette eksemplet forteller oss at hva som regnes som en ressurs, er i stadig endring. Ny kunnskap og teknologi gir oss muligheten til å finne helt nye ressurser.

  • Bærekraftig ressursbruk i verden

    Arena 8–10

    Artikkel

    Havet

    Det meste av jorda er dekket av hav. Havet er viktig for livet på jorda av flere grunner. Havstrømmene frakter varmt vann fra ekvator mot polene og kaldt vann fra polene mot ekvator. På denne måten er havstrømmene med på å balansere klimaet  på jorda og gjøre temperaturforskjellene mellom ekvator og polene mindre ekstreme. Fordi mye av havvannet fordamper og  blir til nedbør, kommer også en del av ferskvannet fra havet.

  • Oppstart – Fattigdom og rikdom i verden – store forskjeller

    Bokbussen RØD/BLÅ

    Læringsløp

    Oppstart – Fattigdom og rikdom i verden – store forskjeller

    Etter å ha jobbet med temaet skal du kunne forklare og gi eksempler på hva som påvirker levekår sammenligne forskjellige levekår i verden i dag forklare forskjellen på levekår og livskvalitet presentere hvordan FNs bærekraftsmål kan bidra til en bærekraftig utvikling Hva tenker du når du ser dette bildet fra et nabolag i Johannesburg i Sør-Afrika?Etter å ha jobbet med temaet skal du kunne forklare og gi eksempler på hva som påvirker levekår sammenligne forskjellige levekår i verden i dag forklare forskjellen på levekår og livskvalitet presentere hvordan FNs bærekraftsmål kan bidra til en bærekraftig utvikling Hva tenker du når du ser dette bildet fra et nabolag i Johannesburg i Sør-Afrika?

  • Fattigdom og rikdom i verden

    Bokbussen RØD/BLÅ

    Artikkel

    Levekår

    Husene i bakgrunnen og forgrunnen på bildet fra Mumbai viser hvor store forskjeller i levekår det kan være i verden i dag. Bildet forteller oss likevel ikke alt. For det å ha gode eller dårlige levekår handler om mye mer enn bare huset man bor i. Levekår er de økonomiske og sosiale rammene rundt livet til folk. Levekårene til menneskene i husene på dette bildet påvirkes av hva slags infrastruktur, helse, utdanning og jobber de har tilgang på. Husene i bakgrunnen og forgrunnen på bildet fra Mumbai viser hvor store forskjeller i levekår det kan være i verden i dag. Bildet forteller oss likevel ikke alt. For det å ha gode eller dårlige levekår handler om mye mer enn bare huset man bor i.

  • Kraft til å bære framtiden

    Arena 5–7

    Læringsløp

    Kraft til å bære framtiden

    Hva er bærekraft, og hva menes egentlig med bærekraftsmålene? Dette er noe av det du skal få lære mer om i dette læringsløpet. Hva er bærekraft, og hva menes egentlig med bærekraftsmålene? Dette er noe av det du skal få lære mer om i dette læringsløpet. 

  • Jorda er hjemmet vårt

    Arena 5–7

    Artikkel

    Skogen på Rapa Nui

    Elevene får mer informasjon om øysamfunnet Rapa Nui gjennom å lese om skogressursene på øya. Elevene fyller til slutt ut rute nummer fire i skriverammen om Rapa Nui: "Hvordan tror du mangelen på skog påvirker øya og livet på Rapa Nui?"Elevene får mer informasjon om øysamfunnet Rapa Nui gjennom å lese om skogressursene på øya. Elevene fyller til slutt ut rute nummer fire i skriverammen om Rapa Nui: "Hvordan tror du mangelen på skog påvirker øya og livet på Rapa Nui?"

    Rapanui_skog_thumb.png
  • Hva vet dere om menneskerettigheter?

    Arena 5–7

    Læringsløp

    Hva vet dere om menneskerettigheter?

    I dette læringsløpet skal dere gjennom å snakke sammen om bilder, film og spørsmål, finne ut hva dere kan om menneskerettigheter fra før av. Dere skal også snakke sammen om hva dere skal lære når dere arbeider videre med temaet.I dette læringsløpet skal dere gjennom å snakke sammen om bilder, film og spørsmål, finne ut hva dere kan om menneskerettigheter fra før av. Dere skal også snakke sammen om hva dere skal lære når dere arbeider videre med temaet.

    fokusbobler forside thumb
  • Jorda er hjemmet vårt

    Arena 5–7

    Artikkel

    Undersøk tropisk regnskog

    Elevene undersøker tropisk regnskog i ulike kilder på nett, og lager en presentasjon med tekst, bilder, lyd og kart. Elevene undersøker tropisk regnskog i ulike kilder på nett, og lager en presentasjon med tekst, bilder, lyd og kart. 

  • Vår felles framtid

    Arena 5–7

    Læringsløp

    Vår felles framtid

    Elevene reflekterer over at utvikling kan være både bra og dårlig, snakker om forbruk og overforbruk og utforsker hvilke samfunnstyper som er mest bærekraftige. Elevene reflekterer over at utvikling kan være både bra og dårlig, snakker om forbruk og overforbruk og utforsker hvilke samfunnstyper som er mest bærekraftige. 

  • Hva vet dere om urfolk?

    Arena 5–7

    Læringsløp

    Hva vet dere om urfolk?

    I dette læringsløpet skal dere gjennom å snakke sammen om bilder, film og spørsmål, finne ut hva dere kan om urfolk fra før av. Dere skal også snakke sammen om hva dere skal lære når dere arbeider videre med temaet.I dette læringsløpet skal dere gjennom å snakke sammen om bilder, film og spørsmål, finne ut hva dere kan om urfolk fra før av. Dere skal også snakke sammen om hva dere skal lære når dere arbeider videre med temaet.

    fokusbobler forside thumb
  • Krig

    Arena 5–7

    Læringsløp

    Krig

    Hva er egentlig en krig? Og hva kan være grunner til at krig oppstår? I dette læringsløpet skal du lære om ulike typer kriger og årsaker til at krig oppstår. Hva er egentlig en krig? Og hva kan være grunner til at krig oppstår? I dette læringsløpet skal du lære om ulike typer kriger og årsaker til at krig oppstår. 

  • En samisk historie om Norge

    Arena 5–7

    Læringsløp

    En samisk historie om Norge

    I Norge har vi to offisielle nasjonaldager. Det er grunnlovsdagen 17. mai og samenes nasjonaldag 6. februar. Hvordan kan det ha seg at vi har to nasjonaldager i Norge? Det skal vi utforske nærmere i dette læringsløpet.I Norge har vi to offisielle nasjonaldager. Det er grunnlovsdagen 17. mai og samenes nasjonaldag 6. februar. Hvordan kan det ha seg at vi har to nasjonaldager i Norge? Det skal vi utforske nærmere i dette læringsløpet.

  • Påvirket

    Arena 5–7

    Artikkel

    Når jeg påvirker

    Elevene leser om og reflekterer over hvordan de selv er med på å påvirke verden med tanke på forbruk. Elevene utforsker Norges forbruk, og sammenlikner dette med forbruket i andre land i verden. Elevene leser om og reflekterer over hvordan de selv er med på å påvirke verden med tanke på forbruk. Elevene utforsker Norges forbruk, og sammenlikner dette med forbruket i andre land i verden. 

  • Jorda er hjemmet vårt

    Arena 5–7

    Artikkel

    Utforsk en by

    Elevene velger en av de beste og en av de verste byene å bo i, og lager en presentasjon med bilder, tekst og kart om disse to byene. Elevene velger en av de beste og en av de verste byene å bo i, og lager en presentasjon med bilder, tekst og kart om disse to byene. 

  • Hva vet dere om jorda vår?

    Arena 5–7

    Læringsløp

    Hva vet dere om jorda vår?

    Oppstartsløp som aktiverer førforståelse og motiverer for arbeid med temaet "Jorda er hjemmet vårt" i  Arena 7 . Oppstartsløp som aktiverer førforståelse og motiverer for arbeid med temaet "Jorda er hjemmet vårt" i  Arena 7 . 

  • Bergtatt av fjellene

    Arena 5–7

    Læringsløp

    Bergtatt av fjellene

    Gjennom å arbeide med tekster og oppgaver utforsker elevene hvordan vi bruker fjellene og mineralene som finnes i dem, samt diskuterer hvordan ressurser i fjellene kan skape konflikter. Gjennom å arbeide med tekster og oppgaver utforsker elevene hvordan vi bruker fjellene og mineralene som finnes i dem, samt diskuterer hvordan ressurser i fjellene kan skape konflikter.