Fag
Trinn
Nøkkelord
21 treff
-
Skriv en artikkel til skoleavisa
Fabel 8–10
Læringsløp
Skriv en artikkel til skoleavisaHer lærer du å skrive en artikkel der du presenterer et tema du er interessert i eller vil lære mer om. Den kan handle om alt fra dyr, sport og musikk til astronomi, historie eller mytologi. Tenk deg at mottakeren er en som ikke kan noe særlig om temaet fra før, og at artikkelen skal presenteres i en digital skoleavis. Når du skal jobbe med å skrive artikkelen, skal du først lese en artikkel om Minecraft skrevet av en elev. samle dine egne ideer i et tankekart og lage disposisjon. bygge opp din egen artikkel. bruke bindeord og -fraser. få respons av en skrivevenn.Her lærer du å skrive en artikkel der du presenterer et tema du er interessert i eller vil lære mer om. Den kan handle om alt fra dyr, sport og musikk til astronomi, historie eller mytologi. Tenk deg at mottakeren er en som ikke kan noe særlig om temaet fra før, og at artikkelen skal presenteres i en digital skoleavis. Når du skal jobbe med å skrive artikkelen, skal du først lese en artikkel om Minecraft skrevet av en elev. samle dine egne ideer i et tankekart og lage disposisjon. bygge opp din egen artikkel. bruke bindeord og -fraser. få respons av en skrivevenn.
-
Skriv en tweet og en skummel historie
Fabel 8–10
Læringsløp
Skriv en tweet og en skummel historieHer finner du noen rare, komiske, skumle og irriterende personer det går an å skrive om. Hva tror du skjer når «ninjaen» møter «agenten»? Eller hva kommer «heksa» til å si når hun møter «nattevakta»? Kan du forestille deg hva som skjer i hodet til «skikkelsen i vinduet»? Velg minst to figurer du vil skrive om. På neste side kan du samle ideene dine i et tankekart. Ideene dine skal du bruke til å skrive en twittermelding fra politiet og en skummel historie for barn. Her finner du noen rare, komiske, skumle og irriterende personer det går an å skrive om. Hva tror du skjer når «ninjaen» møter «agenten»? Eller hva kommer «heksa» til å si når hun møter «nattevakta»? Kan du forestille deg hva som skjer i hodet til «skikkelsen i vinduet»? Velg minst to figurer du vil skrive om. På neste side kan du samle ideene dine i et tankekart. Ideene dine skal du bruke til å skrive en twittermelding fra politiet og en skummel historie for barn.
-
Skriv en artikkel til skoleavisa
Fabel 8–10
Læringsløp
Skriv en artikkel til skoleavisaHer lærer du å skrive en artikkel der du presenterer et tema du er interessert i eller vil lære mer om. Den kan handle om alt fra dyr, sport og musikk til astronomi, historie eller mytologi. Tenk deg at mottakeren er en som ikke kan noe særlig om temaet fra før, og at artikkelen skal presenteres i en digital skoleavis. Når du skal jobbe med å skrive artikkelen, skal du først lese en artikkel om Minecraft skrevet av en elev. samle dine egne ideer i et tankekart og lage disposisjon. bygge opp din egen artikkel. bruke bindeord og -fraser. få respons av en skrivevenn.Her lærer du å skrive en artikkel der du presenterer et tema du er interessert i eller vil lære mer om. Den kan handle om alt fra dyr, sport og musikk til astronomi, historie eller mytologi. Tenk deg at mottakeren er en som ikke kan noe særlig om temaet fra før, og at artikkelen skal presenteres i en digital skoleavis. Når du skal jobbe med å skrive artikkelen, skal du først lese en artikkel om Minecraft skrevet av en elev. samle dine egne ideer i et tankekart og lage disposisjon. bygge opp din egen artikkel. bruke bindeord og -fraser. få respons av en skrivevenn.
-
Utforsk bildebøker
Targets
Læringsløp
Utforsk bildebøkerOppstartsløp som legger til rette for utforskning og forberedelser for arbeid med temaet «Les bildebok» i Fabel 6 . Oppstartsløp som legger til rette for utforskning og forberedelser for arbeid med temaet «Les bildebok» i Fabel 6 .
-
Utforsk fantasysjangeren
Targets
Læringsløp
Utforsk fantasysjangerenOppstartsløp som legger til rette for utforsking og forberedelser for arbeid med temaet "Fantasy" i Fabel 6 . Oppstartsløp som legger til rette for utforsking og forberedelser for arbeid med temaet "Fantasy" i Fabel 6 .
-
Et møte i lufta eller under vann
Targets
Læringsløp
Et møte i lufta eller under vannLæringsløp i tema "Skriv fortellinger" i Fabel 6 . Elevene leser novellen "Eit nikk er nok" av Erna Osland og skriver sin egen fortelling om et møte under vann eller i lufta. Læringsløp i tema "Skriv fortellinger" i Fabel 6 . Elevene leser novellen "Eit nikk er nok" av Erna Osland og skriver sin egen fortelling om et møte under vann eller i lufta.
-
Utforsk sjangre og respons
Fabel 5–7
Læringsløp
Utforsk sjangre og responsOppstartsløp som legger til rette for utforskning og forberedelser for arbeid med temaet "Lær å skrive tekster" i Fabel 6 . Oppstartsløp som legger til rette for utforskning og forberedelser for arbeid med temaet "Lær å skrive tekster" i Fabel 6 .
-
Utforsk skjønnlitteratur
Fabel 5–7
Læringsløp
Utforsk skjønnlitteraturI temaet "Les skjønnlitteratur 6" møter du en rekke skjønnlitterære tekster i ulike sjangre. I denne delen skal du forberede deg på å arbeide med disse tekstene. Hvilke tekster skal du egentlig lese, og hva er lurt å tenke på før du begynner å lese? I temaet "Les skjønnlitteratur 6" møter du en rekke skjønnlitterære tekster i ulike sjangre. I denne delen skal du forberede deg på å arbeide med disse tekstene. Hvilke tekster skal du egentlig lese, og hva er lurt å tenke på før du begynner å lese?
-
Les teatermanus: Tonje Glimmerdal
Fabel 5–7
Læringsløp
Les teatermanus: Tonje GlimmerdalElevene leser og arbeider med oppgaver til teatermanuset fra teaterforestillingen om Tonje Glimmerdal i temaet "Fra bok til teater" i Fabel 6 . Elevene leser og arbeider med oppgaver til teatermanuset fra teaterforestillingen om Tonje Glimmerdal i temaet "Fra bok til teater" i Fabel 6 .
-
Utforsk skjønnlitteratur
Targets
Læringsløp
Utforsk skjønnlitteraturOppstarstløp som aktiverer førforståelse og motiverer for arbeid med temaet "Les skjønnlitteratur" i Fabel 7 . Oppstarstløp som aktiverer førforståelse og motiverer for arbeid med temaet "Les skjønnlitteratur" i Fabel 7 .
-
Utforsk litterær samtale
Fabel 5–7
Læringsløp
Utforsk litterær samtaleOppstartsløp som legger til rette for utforsking og forberedelser for arbeid med temaet "Litterær samtale" i Fabel 6 . Oppstartsløp som legger til rette for utforsking og forberedelser for arbeid med temaet "Litterær samtale" i Fabel 6 .
-
Utforsk saktekster
Fabel 5–7
Læringsløp
Utforsk sakteksterI temaet "Les saktekst 6" møter du ulike typer saktekster. I denne delen skal du forberede deg på å arbeide med disse tekstene. Hvilke tekster skal du egentlig lese, og hva er lurt å tenke på før du begynner å lese? I temaet "Les saktekst 6" møter du ulike typer saktekster. I denne delen skal du forberede deg på å arbeide med disse tekstene. Hvilke tekster skal du egentlig lese, og hva er lurt å tenke på før du begynner å lese?
-
Skriv fordypningsoppgave
Targets
Læringsløp
Skriv fordypningsoppgaveI dette læringsløpet lærer du steg for steg hvordan du kan skrive en med tekst og .I dette læringsløpet lærer du steg for steg hvordan du kan skrive en med tekst og .
-
Utforsk lesestrategier
Targets
Læringsløp
Utforsk lesestrategierOppstarstløp som aktiverer førforståelse og motiverer for arbeid med temaet "Les for å forstå" i Fabel 7 . Oppstarstløp som aktiverer førforståelse og motiverer for arbeid med temaet "Les for å forstå" i Fabel 7 .
-
Et møte med dyr
Fabel 5–7
Læringsløp
Et møte med dyrI temaet "Skriv fortellinger" i Fabel 6 skriver elevene et dikt eller en kort fortelling om et møte med dyr. I temaet "Skriv fortellinger" i Fabel 6 skriver elevene et dikt eller en kort fortelling om et møte med dyr.
-
Skriv fantasyfortelling
Targets
Læringsløp
Skriv fantasyfortellingElevene arbeider med å planlegge, skrive og få respons på egen fantasyfortelling i tema "Fantasy" i Fabel 6 . Elevene arbeider med å planlegge, skrive og få respons på egen fantasyfortelling i tema "Fantasy" i Fabel 6 .
-
Les bildeboka Snill
Targets
Læringsløp
Les bildeboka SnillElevene leser og studerer et utdrag fra bildeboka Snill av Gro Dahle og Svein Nyhus.Elevene leser og studerer et utdrag fra bildeboka Snill av Gro Dahle og Svein Nyhus.
-
Respons på skjønnlitterære tekster
Targets
Læringsløp
Respons på skjønnlitterære teksterElevene arbeider med respons på skjønnlitterære tekster gjennom å vurdere en fortelling, skrive egen fortelling og forbedre egen tekst i temaet "Lær å skrive tekster" i Fabel 6 . Elevene arbeider med respons på skjønnlitterære tekster gjennom å vurdere en fortelling, skrive egen fortelling og forbedre egen tekst i temaet "Lær å skrive tekster" i Fabel 6 .
-
Skriv intervju
Fabel 5–7
Læringsløp
Skriv intervjuElevene planlegger, gjennomfører og skriver et intervju med noen som engasjerer seg for fellesskapet, i temaet "Delta" i Fabel 7 . Elevene planlegger, gjennomfører og skriver et intervju med noen som engasjerer seg for fellesskapet, i temaet "Delta" i Fabel 7 .
-
Respons på saktekster
Targets
Læringsløp
Respons på sakteksterElevene arbeider med respons på saktekster gjennom å vurdere en turbeskrivelse, skrive egne turbeskrivelser og forbedre egne tekster i temaet "Lær å skrive tekster" i Fabel 6 . Elevene arbeider med respons på saktekster gjennom å vurdere en turbeskrivelse, skrive egne turbeskrivelser og forbedre egne tekster i temaet "Lær å skrive tekster" i Fabel 6 .