Hopp til hovedinnhold

Søk

21 treff

  • Skriv en tweet og en skummel historie

    Fabel 8–10

    Læringsløp

    Skriv en tweet og en skummel historie

    Her finner du noen rare, komiske, skumle og irriterende personer det går an å skrive om. Hva tror du skjer når «ninjaen» møter «agenten»? Eller hva kommer «heksa» til å si når hun møter «nattevakta»? Kan du forestille deg hva som skjer i hodet til «skikkelsen i vinduet»? Velg minst to figurer du vil skrive om. På neste side kan du samle ideene dine i et tankekart. Ideene dine skal du bruke til å skrive en twittermelding fra politiet og en skummel historie for barn. Her finner du noen rare, komiske, skumle og irriterende personer det går an å skrive om. Hva tror du skjer når «ninjaen» møter «agenten»? Eller hva kommer «heksa» til å si når hun møter «nattevakta»? Kan du forestille deg hva som skjer i hodet til «skikkelsen i vinduet»? Velg minst to figurer du vil skrive om. På neste side kan du samle ideene dine i et tankekart. Ideene dine skal du bruke til å skrive en twittermelding fra politiet og en skummel historie for barn. 

    Illustrasjon med disse figurene: skyggen, sangeren, naboen, fiskeren, den fremmede, veiviseren, heksa, skikkelsen i vinduet, eleven, djevelen, eksperten, din beste venn, Romeo, jenta, den ordløse, Trine, sporene, fisken, professoren, agenten, ninjaen, nattevakta, helten, bølla og idioten.
  • Skriv en artikkel til skoleavisa

    Fabel 8–10

    Læringsløp

    Skriv en artikkel til skoleavisa

    Her lærer du å skrive en artikkel der du presenterer et tema du er interessert i eller vil lære mer om. Den kan handle om alt fra dyr, sport og musikk til astronomi, historie eller mytologi. Tenk deg at mottakeren er en som ikke kan noe særlig om temaet fra før, og at artikkelen skal presenteres i en digital skoleavis.  Når du skal jobbe med å skrive artikkelen, skal du først lese en artikkel om Minecraft skrevet av en elev. samle dine egne ideer i et tankekart og lage disposisjon. bygge opp din egen artikkel. bruke bindeord og -fraser. få respons av en skrivevenn.Her lærer du å skrive en artikkel der du presenterer et tema du er interessert i eller vil lære mer om. Den kan handle om alt fra dyr, sport og musikk til astronomi, historie eller mytologi. Tenk deg at mottakeren er en som ikke kan noe særlig om temaet fra før, og at artikkelen skal presenteres i en digital skoleavis.  Når du skal jobbe med å skrive artikkelen, skal du først lese en artikkel om Minecraft skrevet av en elev. samle dine egne ideer i et tankekart og lage disposisjon. bygge opp din egen artikkel. bruke bindeord og -fraser. få respons av en skrivevenn.

  • Skriv en artikkel til skoleavisa

    Fabel 8–10

    Læringsløp

    Skriv en artikkel til skoleavisa

    Her lærer du å skrive en artikkel der du presenterer et tema du er interessert i eller vil lære mer om. Den kan handle om alt fra dyr, sport og musikk til astronomi, historie eller mytologi. Tenk deg at mottakeren er en som ikke kan noe særlig om temaet fra før, og at artikkelen skal presenteres i en digital skoleavis.  Når du skal jobbe med å skrive artikkelen, skal du først lese en artikkel om Minecraft skrevet av en elev. samle dine egne ideer i et tankekart og lage disposisjon. bygge opp din egen artikkel. bruke bindeord og -fraser. få respons av en skrivevenn.Her lærer du å skrive en artikkel der du presenterer et tema du er interessert i eller vil lære mer om. Den kan handle om alt fra dyr, sport og musikk til astronomi, historie eller mytologi. Tenk deg at mottakeren er en som ikke kan noe særlig om temaet fra før, og at artikkelen skal presenteres i en digital skoleavis.  Når du skal jobbe med å skrive artikkelen, skal du først lese en artikkel om Minecraft skrevet av en elev. samle dine egne ideer i et tankekart og lage disposisjon. bygge opp din egen artikkel. bruke bindeord og -fraser. få respons av en skrivevenn.

  • Et møte i lufta eller under vann

    Targets

    Læringsløp

    Et møte i lufta eller under vann

    Læringsløp i tema "Skriv fortellinger" i Fabel 6 . Elevene leser novellen "Eit nikk er nok" av Erna Osland og skriver sin egen fortelling om et møte under vann eller i lufta. Læringsløp i tema "Skriv fortellinger" i Fabel 6 . Elevene leser novellen "Eit nikk er nok" av Erna Osland og skriver sin egen fortelling om et møte under vann eller i lufta. 

  • Utforsk fortellinger

    Targets

    Læringsløp

    Utforsk fortellinger

    Oppstartsløp som legger til rette for at elevene får utforske og forberede seg til arbeid med temaet "Skriv fortellinger" i  Fabel 6 . Oppstartsløp som legger til rette for at elevene får utforske og forberede seg til arbeid med temaet "Skriv fortellinger" i  Fabel 6 . 

  • Utforsk bildebøker

    Targets

    Læringsløp

    Utforsk bildebøker

    Oppstartsløp som legger til rette for utforskning og forberedelser for arbeid med temaet «Les bildebok» i  Fabel 6 . Oppstartsløp som legger til rette for utforskning og forberedelser for arbeid med temaet «Les bildebok» i  Fabel 6 . 

  • Respons på skjønnlitterære tekster

    Targets

    Læringsløp

    Respons på skjønnlitterære tekster

    Elevene arbeider med respons på skjønnlitterære tekster gjennom å vurdere en fortelling, skrive egen fortelling og forbedre egen tekst i temaet "Lær å skrive tekster" i  Fabel 6 . Elevene arbeider med respons på skjønnlitterære tekster gjennom å vurdere en fortelling, skrive egen fortelling og forbedre egen tekst i temaet "Lær å skrive tekster" i  Fabel 6 . 

  • Et møte med dyr

    Fabel 5–7

    Læringsløp

    Et møte med dyr

    I temaet "Skriv fortellinger" i Fabel 6 skriver elevene et dikt eller en kort fortelling om et møte med dyr. I temaet "Skriv fortellinger" i Fabel 6 skriver elevene et dikt eller en kort fortelling om et møte med dyr. 

  • Utforsk meninger

    Fabel 5–7

    Læringsløp

    Utforsk meninger

    Oppstartsløp som legger til rette for utforsking og forberedelser for arbeid med temaet "Si meningen din!" i  Fabel 7 .Oppstartsløp som legger til rette for utforsking og forberedelser for arbeid med temaet "Si meningen din!" i  Fabel 7 .

  • Skriv fordypningsoppgave

    Targets

    Læringsløp

    Skriv fordypningsoppgave

    I dette læringsløpet lærer du steg for steg hvordan du kan skrive en   med tekst og .I dette læringsløpet lærer du steg for steg hvordan du kan skrive en   med tekst og .

    Nederst til venstre sitter tre ungdommer rundt et bord. De har skrivesaker og bøker liggende ut over hele bordet. Det ser ut som om de diskturer og prater ivrig sammen.
  • Utforsk sjangre og respons

    Fabel 5–7

    Læringsløp

    Utforsk sjangre og respons

    Oppstartsløp som legger til rette for utforskning og forberedelser for arbeid med temaet "Lær å skrive tekster" i  Fabel 6 . Oppstartsløp som legger til rette for utforskning og forberedelser for arbeid med temaet "Lær å skrive tekster" i  Fabel 6 . 

  • Utforsk fellesskap

    Fabel 5–7

    Læringsløp

    Utforsk fellesskap

    Oppstarstløp som aktiverer førforståelse og motiverer for arbeid med temaet "Delta" i Fabel 7 . Oppstarstløp som aktiverer førforståelse og motiverer for arbeid med temaet "Delta" i Fabel 7 . 

  • Utforsk dialekter

    Fabel 5–7

    Læringsløp

    Utforsk dialekter

    Har du lagt merke til at mennesker i Norge snakker på ulike måter? I arbeid med temaet dialekter  blir du kjent med ulike dialekter i landet vårt og hva som kjennetegner disse. I denne delen skal du forberede deg på videre arbeid med temaet. Har du lagt merke til at mennesker i Norge snakker på ulike måter? I arbeid med temaet dialekter  blir du kjent med ulike dialekter i landet vårt og hva som kjennetegner disse. I denne delen skal du forberede deg på videre arbeid med temaet. 

  • Utforsk et tema

    Fabel 5–7

    Læringsløp

    Utforsk et tema

    Hva interesserer og engasjerer deg? I temaet "Fordyp deg - les og skriv" skal du få undersøke et tema du velger helt selv. Du skal skrive en fordypningsoppgave om temaet, og om du ønsker det kan du også lage en film!  For å hjelpe deg med å velge tema for oppgaven din, skal du først lese og arbeide med to saker som kan inspirere deg til å velge tema. For hvor kommer egentlig skatesporten fra, og hvordan er det å jobbe som politietterforsker? I dette læringsløpet skal du forberede deg på arbeid med temaet. Hva interesserer og engasjerer deg? I temaet "Fordyp deg - les og skriv" skal du få undersøke et tema du velger helt selv. Du skal skrive en fordypningsoppgave om temaet, og om du ønsker det kan du også lage en film!  For å hjelpe deg med å velge tema for oppgaven din, skal du først lese og arbeide med to saker som kan inspirere deg til å velge tema. For hvor kommer egentlig skatesporten fra, og hvordan er det å jobbe som politietterforsker? I dette læringsløpet skal du forberede deg på arbeid med temaet. 

  • Utforsk skjønnlitteratur

    Targets

    Læringsløp

    Utforsk skjønnlitteratur

    Oppstarstløp som aktiverer førforståelse og motiverer for arbeid med temaet "Les skjønnlitteratur" i  Fabel 7 . Oppstarstløp som aktiverer førforståelse og motiverer for arbeid med temaet "Les skjønnlitteratur" i  Fabel 7 . 

  • Skriv fantasyfortelling

    Targets

    Læringsløp

    Skriv fantasyfortelling

    Elevene arbeider med å planlegge, skrive og få respons på egen fantasyfortelling i tema "Fantasy" i Fabel 6 . Elevene arbeider med å planlegge, skrive og få respons på egen fantasyfortelling i tema "Fantasy" i Fabel 6 . 

  • Utforsk bok og teater

    Targets

    Læringsløp

    Utforsk bok og teater

    Oppstartsløp som legger til rette for at elevene får utforske og forberede seg til arbeid med temaet "Fra bok til teater" i  Fabel 6 . Oppstartsløp som legger til rette for at elevene får utforske og forberede seg til arbeid med temaet "Fra bok til teater" i  Fabel 6 . 

  • Utforsk lesestrategier

    Targets

    Læringsløp

    Utforsk lesestrategier

    Oppstarstløp som aktiverer førforståelse og motiverer for arbeid med temaet "Les for å forstå" i  Fabel 7 . Oppstarstløp som aktiverer førforståelse og motiverer for arbeid med temaet "Les for å forstå" i  Fabel 7 . 

  • Skriv intervju

    Fabel 5–7

    Læringsløp

    Skriv intervju

    Elevene planlegger, gjennomfører og skriver et intervju med noen som engasjerer seg for fellesskapet, i temaet "Delta" i Fabel 7 . Elevene planlegger, gjennomfører og skriver et intervju med noen som engasjerer seg for fellesskapet, i temaet "Delta" i Fabel 7 . 

  • Respons på saktekster

    Targets

    Læringsløp

    Respons på saktekster

    Elevene arbeider med respons på saktekster gjennom å vurdere en turbeskrivelse, skrive egne turbeskrivelser og forbedre egne tekster i temaet "Lær å skrive tekster" i Fabel 6 . Elevene arbeider med respons på saktekster gjennom å vurdere en turbeskrivelse, skrive egne turbeskrivelser og forbedre egne tekster i temaet "Lær å skrive tekster" i Fabel 6 . 

12

Internet Explorer støttes ikke

Aschehoug univers fungerer kun med en moderne nettleser som for eksempel Chrome, Edge, eller Safari (for Mac)