Fag
- Samfunnsfag (33)
- Norsk (21)
- KRLE (19)
- Engelsk (17)
- Spansk (12)
- Fremmedspråk (11)
- Fysikk (11)
- Geofag (11)
- Geografi og geofag (11)
- Helse- og oppvekstfag (11)
- Historie (11)
- Informasjonsteknologi (11)
Trinn
- 5. trinn (26)
- 6. trinn (26)
- 7. trinn (26)
- 10. trinn (18)
- 8. trinn (18)
- 9. trinn (18)
- 1. trinn (11)
- 2. trinn (11)
- 3. trinn (11)
- 4. trinn (11)
- Vg1 (11)
- Vg2 (11)
Nøkkelord
33 treff
-
Fra Arena 6: På flukt
Sammen for Ukraina
Artikkel
På flukt fra forfølgelseI noen land ivaretar ikke menneskerettighetene. Mange mennesker må flykte fordi de blir forfulgt eller truet. Når noen flykter fra forfølgelse, er det fordi de står i fare for å bli utsatt for overgrep på grunn av hvem de er, hva de mener eller tror på.
-
Fra Arena 6: På flukt
Sammen for Ukraina
Artikkel
Ny i NorgeHvordan er det å være ny i Norge? Les Avas opplevelse av hvordan det var å flykte fra hjemlandet Iran til Norge.
-
Mot en ny storkrig
Arena 8–10
Artikkel
KonsekvenserAnnen verdenskrig krevde mange menneskeliv. I tillegg ble den avsluttet på dramatisk vis med bruk av atombomber. Overgrepene under krigen rystet verden. Spørsmålene var mange: Hvordan kunne man unngå en ny krig? Hvordan kunne man fremme demokratiutvikling og et mer rettferdig internasjonalt samfunn? Annen verdenskrig krevde mange menneskeliv. I tillegg ble den avsluttet på dramatisk vis med bruk av atombomber. Overgrepene under krigen rystet verden. Spørsmålene var mange: Hvordan kunne man unngå en ny krig? Hvordan kunne man fremme demokratiutvikling og et mer rettferdig internasjonalt samfunn?
-
Mot en bedre verden?
Arena 8–10
Artikkel
InnledningAnnen verdenskrig fikk naturlig nok konsekvenser for etterkrigstiden. Millioner av mennesker, både sivile og soldater, var drept i krigshandlingene. Ødeleggelsene var enorme. Nazistenes jødeutryddelse var av et omfang som nærmest var ufattelig. I tillegg var det blitt brukt en ny type våpen for første gang – atombomben. To verdenskriger på tretti år hadde gjort noe med både menneskesyn og maktforholdene i verden. Det viktigste spørsmålet verden nå sto overfor, var hvordan man kunne unngå nye og ødeleggende storkriger.
-
Okkupert
Arena 8–10
Artikkel
Forfølgelse av jødeneDen 9. april 1940 var Kathe 13 år. Hun var født og vokste opp i Oslo og bodde sammen med sine foreldre og tre søsken. En dag måtte hun svare på et spørreskjema for jøder. På spørsmål om når hun kom til Norge, svarte hun: «Alltid vært i Norge.» Noen dager senere ble hun arrestert sammen med sine foreldre og en av søstrene. Hvorfor ble de arrestert, og hva skjedde med Kathe? Den 9. april 1940 var Kathe 13 år. Hun var født og vokste opp i Oslo og bodde sammen med sine foreldre og tre søsken. En dag måtte hun svare på et spørreskjema for jøder. På spørsmål om når hun kom til Norge, svarte hun: «Alltid vært i Norge.» Noen dager senere ble hun arrestert sammen med sine foreldre og en av søstrene. Hvorfor ble de arrestert, og hva skjedde med Kathe?
-
Okkupert
Arena 8–10
Artikkel
Krig! Norge angripes og okkuperesEt viktig prinsipp i det internasjonale samfunnet er idealet om suverene stater. Det betyr at alle stater fritt skal bestemme over seg selv, og at de har rett til å styre seg selv uten inngrep eller trusler fra andre stater. Men ikke alle stater respekterer internasjonale spilleregler, noe også Norge fikk erfare under annen verdenskrig. Et viktig prinsipp i det internasjonale samfunnet er idealet om suverene stater. Det betyr at alle stater fritt skal bestemme over seg selv, og at de har rett til å styre seg selv uten inngrep eller trusler fra andre stater. Men ikke alle stater respekterer internasjonale spilleregler, noe også Norge fikk erfare under annen verdenskrig.
-
Okkupert
Arena 8–10
Artikkel
FrigjøringenMot slutten av annen verdenskrig ble tyskerne presset tilbake på alle fronter. I Norge kom frigjøringen først i Finnmark, høsten 1944. Da kom sovjetiske styrker over grensen, og tyske soldater måtte trekke seg tilbake. Mot slutten av annen verdenskrig ble tyskerne presset tilbake på alle fronter. I Norge kom frigjøringen først i Finnmark, høsten 1944. Da kom sovjetiske styrker over grensen, og tyske soldater måtte trekke seg tilbake.
-
Okkupert
Arena 8–10
Artikkel
SammendragNazismen hadde liten oppslutning i Norge før annen verdenskrig. Demokratiet sto sterkt.
-
I have a dream
Arena 5–7
Artikkel
Når loven brytesElevene leser og snakker sammen om straffeloven paragraf 185, "Hatefulle ytringer/Rasismeparagrafen". De leser om en sak der en bestemor ble dømt for hatefulle ytringer på internett, og snakker sammen om saken og hvor de mener grensen mellom rasisme og ytringsfrihet går. Elevene leser og snakker sammen om straffeloven paragraf 185, "Hatefulle ytringer/Rasismeparagrafen". De leser om en sak der en bestemor ble dømt for hatefulle ytringer på internett, og snakker sammen om saken og hvor de mener grensen mellom rasisme og ytringsfrihet går.
-
Hva vet dere om fordommer?
Arena 5–7
Læringsløp
Hva vet dere om fordommer?Oppstartsløp som aktiverer førforståelse og motiverer for arbeid med temaet "I have a dream" i Arena 7 . Oppstartsløp som aktiverer førforståelse og motiverer for arbeid med temaet "I have a dream" i Arena 7 .
-
Bruk stemmen!
Ytringsfrihet
Artikkel
Skriv et leserinnleggSkriveramme og modelltekst fra Fabel 5–7 knyttet til leserinnlegg og temaet Ytringsfrihet. Skriveramme og modelltekst fra Fabel 5–7 knyttet til leserinnlegg og temaet Ytringsfrihet.
-
Stemmene som gjør demokratiet bedre
Arena 5–7
Læringsløp
Stemmene som gjør demokratiet bedreDemokratiet blir aldri helt perfekt. Derfor er det viktig å protestere hvis man opplever eller oppdager urettferdighet. Det finnes mange modige enkeltpersoner som har gjort demokratiet bedre ved å si fra. Noen av dem skal du få lese om i dette læringsløpet.Demokratiet blir aldri helt perfekt. Derfor er det viktig å protestere hvis man opplever eller oppdager urettferdighet. Det finnes mange modige enkeltpersoner som har gjort demokratiet bedre ved å si fra. Noen av dem skal du få lese om i dette læringsløpet.
-
Folket mot kongen!
Arena 5–7
Læringsløp
Folket mot kongen!Demokratiet i Athen varte bare i litt over hundre år. Etter det gikk det mer enn to tusen år før demokrati ble vanlig i mange land. På slutten av 1700-tallet begynte man igjen å snakke om demokrati. Hva skjedde?Demokratiet i Athen varte bare i litt over hundre år. Etter det gikk det mer enn to tusen år før demokrati ble vanlig i mange land. På slutten av 1700-tallet begynte man igjen å snakke om demokrati. Hva skjedde?
-
Fordommer med Faten
Arena 5–7
Læringsløp
Fordommer med FatenElevene møter Faten Mahdi Al-Husaini gjennom tre ulike filmer der hun snakker om temaer som fordommer, rasisme og ytringsfrihet. Elevene samarbeider om oppgaver til filmene. Elevene møter Faten Mahdi Al-Husaini gjennom tre ulike filmer der hun snakker om temaer som fordommer, rasisme og ytringsfrihet. Elevene samarbeider om oppgaver til filmene.
-
Lyttinga er viktigere enn ytringa!
Arena 5–7
Læringsløp
Lyttinga er viktigere enn ytringa!Elevene møter radioprogramleder Tete Andreas Lidbom i seks ulike filmer, og får høre han fortelle om egne opplevelser, tanker og meninger om temaer som rasisme, ytringsfrihet og diskriminering. Hver film har varierte oppgaver tilknyttet seg. Elevene møter radioprogramleder Tete Andreas Lidbom i seks ulike filmer, og får høre han fortelle om egne opplevelser, tanker og meninger om temaer som rasisme, ytringsfrihet og diskriminering. Hver film har varierte oppgaver tilknyttet seg.
-
Bruk stemmen!
Ytringsfrihet
Artikkel
Letter to the editorSkriveramme og modelltekst fra Quest 5–7 knyttet til leserinnlegg og temaet ytringsfrihet.
-
Bruk stemmen!
Ytringsfrihet
Artikkel
Si fra i din egen kommuneArtikkel fra Arena 5-7 om hvordan du kan påvirke i egen kommune.Artikkel fra Arena 5-7 om hvordan du kan påvirke i egen kommune.
-
Alle mennesker er like mye verdt
Arena 5–7
Læringsløp
Alle mennesker er like mye verdtVerdenserklæringen om menneskerettigheter slår fast at alle mennesker er like mye verdt. Man må ikke ha statsborgerskap eller være frisk eller tro på en spesiell religion for at menneskerettighetene skal gjelde. At alle er like mye verdt, er den aller viktigste tanken som menneskerettighetene bygger på.Verdenserklæringen om menneskerettigheter slår fast at alle mennesker er like mye verdt. Man må ikke ha statsborgerskap eller være frisk eller tro på en spesiell religion for at menneskerettighetene skal gjelde. At alle er like mye verdt, er den aller viktigste tanken som menneskerettighetene bygger på.
-
Alle menneskers rettigheter
Arena 5–7
Læringsløp
Alle menneskers rettigheterHar du hørt om menneskerettighetene? Menneskerettighetene er rettigheter og friheter som gjelder for alle mennesker i verden, uansett hvem vi er, og hvor vi bor. Selv om menneskerettighetene er like for alle, lever vi ulike liv. Ikke alle mennesker får rettighetene sine oppfylt. Har du hørt om menneskerettighetene? Menneskerettighetene er rettigheter og friheter som gjelder for alle mennesker i verden, uansett hvem vi er, og hvor vi bor. Selv om menneskerettighetene er like for alle, lever vi ulike liv. Ikke alle mennesker får rettighetene sine oppfylt.
-
Hva vet dere om å flykte?
Arena 5–7
Læringsløp
Hva vet dere om å flykte?I dette læringsløpet skal dere snakke sammen om tekst, bilder og spørsmål og finne ut hva dere kan om temaet fra før. Dere skal også snakke sammen om hva dere skal lære når dere arbeider videre med temaet.I dette læringsløpet skal dere snakke sammen om tekst, bilder og spørsmål og finne ut hva dere kan om temaet fra før. Dere skal også snakke sammen om hva dere skal lære når dere arbeider videre med temaet.