Fag
- Samfunnsfag (30)
- Norsk (16)
- Engelsk (12)
- Fransk (12)
- Fremmedspråk (12)
- Fysikk (12)
- Geofag (12)
- Geografi og geofag (12)
- Helse- og oppvekstfag (12)
- Historie (12)
- Informasjonsteknologi (12)
- KRLE (12)
Trinn
- 10. trinn (27)
- 8. trinn (27)
- 9. trinn (27)
- 5. trinn (15)
- 6. trinn (15)
- 7. trinn (15)
- 1. trinn (12)
- 2. trinn (12)
- 3. trinn (12)
- 4. trinn (12)
- Vg1 (12)
- Vg2 (12)
Nøkkelord
30 treff
-
Fra Arena 6: På flukt
Sammen for Ukraina
Artikkel
På flukt fra krig og konfliktElevene leser en fortelling om å måtte flykte på grunn av krig og konflikt.Elevene leser en fortelling om å måtte flykte på grunn av krig og konflikt.
-
Med pennen som våpen
Sammen for Ukraina
Læringsløp
«Det er ingen hverdag mer» av Gunvor HofmoDikt med oppgaver tilDikt med oppgaver til
-
Med pennen som våpen
Sammen for Ukraina
Læringsløp
Simon Stranger leser diktSimon Stranger leser diktet han skrev i forbindelse med krigen i Ukraina, "Dikt for presidenter".Simon Stranger leser diktet han skrev i forbindelse med krigen i Ukraina, "Dikt for presidenter".
-
Med pennen som våpen
Sammen for Ukraina
Læringsløp
-
Med pennen som våpen
Sammen for Ukraina
Læringsløp
Med pennen som våpenLæringsløp som opprinnelig er hentet fra Grip teksten , men som her er plassert i pakken Sammen for Ukraina. I krig og kriser blir ord viktige, og mange forfattere har brukt pennen som våpen i møte med krigens redsler. Her finner du et utvalg dikt, samt egne skriveoppgaver.Læringsløp som opprinnelig er hentet fra Grip teksten , men som her er plassert i pakken Sammen for Ukraina. I krig og kriser blir ord viktige, og mange forfattere har brukt pennen som våpen i møte med krigens redsler. Her finner du et utvalg dikt, samt egne skriveoppgaver.
-
Mot en ny storkrig
Arena 8–10
Artikkel
KonsekvenserAnnen verdenskrig krevde mange menneskeliv. I tillegg ble den avsluttet på dramatisk vis med bruk av atombomber. Overgrepene under krigen rystet verden. Spørsmålene var mange: Hvordan kunne man unngå en ny krig? Hvordan kunne man fremme demokratiutvikling og et mer rettferdig internasjonalt samfunn? Annen verdenskrig krevde mange menneskeliv. I tillegg ble den avsluttet på dramatisk vis med bruk av atombomber. Overgrepene under krigen rystet verden. Spørsmålene var mange: Hvordan kunne man unngå en ny krig? Hvordan kunne man fremme demokratiutvikling og et mer rettferdig internasjonalt samfunn?
-
Mot en ny storkrig
Arena 8–10
Artikkel
KrigenDet tok ikke lang tid før Hitler brøt Münchenavtalen og tok kontroll over hele Tsjekkoslovakia. Da forsto Frankrike og Storbritannia at Hitler ikke var til å stole på, og de ble redde for at han ville fortsette å legge flere områder under seg. Derfor ga de sikkerhetsgarantier til Polen, som de fryktet var det neste landet Hitler ville aksjonere mot. Men det hjalp ikke. Tyskland angrep Polen i september 1939 og beseiret landet i løpet av noen uker. Frankrike og Storbritannia erklærte krig mot Tyskland, og dermed var det som skulle bli en ny verdenskrig, i gang. Det tok ikke lang tid før Hitler brøt Münchenavtalen og tok kontroll over hele Tsjekkoslovakia. Da forsto Frankrike og Storbritannia at Hitler ikke var til å stole på, og de ble redde for at han ville fortsette å legge flere områder under seg. Derfor ga de sikkerhetsgarantier til Polen, som de fryktet var det neste landet Hitler ville aksjonere mot. Men det hjalp ikke. Tyskland angrep Polen i september 1939 og beseiret landet i løpet av noen uker. Frankrike og Storbritannia erklærte krig mot Tyskland, og dermed var det som skulle bli en ny verdenskrig, i gang.
-
Mot en bedre verden?
Arena 8–10
Artikkel
InnledningAnnen verdenskrig fikk naturlig nok konsekvenser for etterkrigstiden. Millioner av mennesker, både sivile og soldater, var drept i krigshandlingene. Ødeleggelsene var enorme. Nazistenes jødeutryddelse var av et omfang som nærmest var ufattelig. I tillegg var det blitt brukt en ny type våpen for første gang – atombomben. To verdenskriger på tretti år hadde gjort noe med både menneskesyn og maktforholdene i verden. Det viktigste spørsmålet verden nå sto overfor, var hvordan man kunne unngå nye og ødeleggende storkriger.
-
Okkupert
Arena 8–10
Artikkel
Forfølgelse av jødeneDen 9. april 1940 var Kathe 13 år. Hun var født og vokste opp i Oslo og bodde sammen med sine foreldre og tre søsken. En dag måtte hun svare på et spørreskjema for jøder. På spørsmål om når hun kom til Norge, svarte hun: «Alltid vært i Norge.» Noen dager senere ble hun arrestert sammen med sine foreldre og en av søstrene. Hvorfor ble de arrestert, og hva skjedde med Kathe? Den 9. april 1940 var Kathe 13 år. Hun var født og vokste opp i Oslo og bodde sammen med sine foreldre og tre søsken. En dag måtte hun svare på et spørreskjema for jøder. På spørsmål om når hun kom til Norge, svarte hun: «Alltid vært i Norge.» Noen dager senere ble hun arrestert sammen med sine foreldre og en av søstrene. Hvorfor ble de arrestert, og hva skjedde med Kathe?
-
Okkupert
Arena 8–10
Artikkel
Krig! Norge angripes og okkuperesEt viktig prinsipp i det internasjonale samfunnet er idealet om suverene stater. Det betyr at alle stater fritt skal bestemme over seg selv, og at de har rett til å styre seg selv uten inngrep eller trusler fra andre stater. Men ikke alle stater respekterer internasjonale spilleregler, noe også Norge fikk erfare under annen verdenskrig. Et viktig prinsipp i det internasjonale samfunnet er idealet om suverene stater. Det betyr at alle stater fritt skal bestemme over seg selv, og at de har rett til å styre seg selv uten inngrep eller trusler fra andre stater. Men ikke alle stater respekterer internasjonale spilleregler, noe også Norge fikk erfare under annen verdenskrig.
-
Okkupert
Arena 8–10
Artikkel
FrigjøringenMot slutten av annen verdenskrig ble tyskerne presset tilbake på alle fronter. I Norge kom frigjøringen først i Finnmark, høsten 1944. Da kom sovjetiske styrker over grensen, og tyske soldater måtte trekke seg tilbake. Mot slutten av annen verdenskrig ble tyskerne presset tilbake på alle fronter. I Norge kom frigjøringen først i Finnmark, høsten 1944. Da kom sovjetiske styrker over grensen, og tyske soldater måtte trekke seg tilbake.
-
Okkupert
Arena 8–10
Artikkel
SammendragNazismen hadde liten oppslutning i Norge før annen verdenskrig. Demokratiet sto sterkt.
-
Den kalde krigen
Arena 8–10
Artikkel
Mot slutten av den kalde krigenI Øst-Europa hadde deler av befolkningen hele tiden vært misfornøyde med at Sovjetunionen hadde kontroll over landene. I flere land, som Ungarn i 1956 og Tsjekkoslovakia i 1968, prøvde innbyggerne å gjøre opprør. Forsøkene ble imidlertid slått ned av sovjetiske styrker. I Polen kjempet folk i store deler av 1980-årene for å få mer frihet og demokrati. Misnøyen med at Sovjetunionen kontrollerte landene, og at man ikke hadde politisk frihet og demokrati, er en viktig årsak til at den kalde krigen tok slutt. Men slutten på den kalde krigen henger også sammen med utviklingen i Sovjetunionen.I Øst-Europa hadde deler av befolkningen hele tiden vært misfornøyde med at Sovjetunionen hadde kontroll over landene. I flere land, som Ungarn i 1956 og Tsjekkoslovakia i 1968, prøvde innbyggerne å gjøre opprør. Forsøkene ble imidlertid slått ned av sovjetiske styrker. I Polen kjempet folk i store deler av 1980-årene for å få mer frihet og demokrati. Misnøyen med at Sovjetunionen kontrollerte landene, og at man ikke hadde politisk frihet og demokrati, er en viktig årsak til at den kalde krigen tok slutt. Men slutten på den kalde krigen henger også sammen med utviklingen i Sovjetunionen.
-
Midtøsten
Arena 8–10
Artikkel
Syria: Hvorfor ble det en stor krig?Helt siden 1971 har Syria vært et diktatur styrt av Assad-familien. Den tilhører en minoritetsgruppe i landet, alawittene, som har sin egen variant av sjiaislam. Bare rundt ti-tolv prosent av befolkningen i Syria er alawitter. Flertallet er sunnimuslimer, men det finnes også andre minoritetsgrupper, blant andre kristne.Helt siden 1971 har Syria vært et diktatur styrt av Assad-familien. Den tilhører en minoritetsgruppe i landet, alawittene, som har sin egen variant av sjiaislam. Bare rundt ti-tolv prosent av befolkningen i Syria er alawitter. Flertallet er sunnimuslimer, men det finnes også andre minoritetsgrupper, blant andre kristne.
-
Den kalde krigen
Arena 8–10
Artikkel
Den kalde krigen – øst mot vestDen kalde krigen kaller vi forholdet mellom supermaktene USA og Sovjetunionen etter annen verdenskrig og fram til rundt 1990.
-
Midtøsten
Arena 8–10
Artikkel
SammendragBefolkningen i Midtøsten er sammensatt av ulike etniske grupper og religiøse retninger. Flertallet er muslimer, og arabisk er det vanligste språket.
-
Midtøsten
Arena 8–10
Artikkel
UtforskVelg ett av landene i Midtøsten, og lag en veggavis eller digital presentasjon.
-
Første verdenskrig
Arena 8–10
Artikkel
InnledningI 1914 brøt første verdenskrig ut. Den varte i fire år og fikk et omfang ingen hadde kunnet forestille seg. Den teknologiske utviklingen hadde skapt nye dødelige våpen som ble brukt for første gang i en krig. Nærmere atten millioner mennesker ble drept. Krigen førte til at europakartet ble endret og flere nye stater ble etablert. Konsekvensene av krigen skulle bli dramatiske.
-
Med pennen som våpen
Sammen for Ukraina
Læringsløp
«DIKT FOR PRESIDENTER» av Simon StrangerTekst og oppgaver til diktet Simon Stranger skrev i forbindelse med krigen i UkrainaTekst og oppgaver til diktet Simon Stranger skrev i forbindelse med krigen i Ukraina
-
Tekstbank
Arena 5–7
Artikkel
På flukt fra krig og konfliktElevene leser en fortelling om å måtte flykte på grunn av krig og konflikt.Elevene leser en fortelling om å måtte flykte på grunn av krig og konflikt.