Fag
Trinn
Nøkkelord
50 treff
-
Mot en ny storkrig
Arena 8–10
Artikkel
KonsekvenserAnnen verdenskrig krevde mange menneskeliv. I tillegg ble den avsluttet på dramatisk vis med bruk av atombomber. Overgrepene under krigen rystet verden. Spørsmålene var mange: Hvordan kunne man unngå en ny krig? Hvordan kunne man fremme demokratiutvikling og et mer rettferdig internasjonalt samfunn? Annen verdenskrig krevde mange menneskeliv. I tillegg ble den avsluttet på dramatisk vis med bruk av atombomber. Overgrepene under krigen rystet verden. Spørsmålene var mange: Hvordan kunne man unngå en ny krig? Hvordan kunne man fremme demokratiutvikling og et mer rettferdig internasjonalt samfunn?
-
Okkupert
Arena 8–10
Artikkel
Forfølgelse av jødeneDen 9. april 1940 var Kathe 13 år. Hun var født og vokste opp i Oslo og bodde sammen med sine foreldre og tre søsken. En dag måtte hun svare på et spørreskjema for jøder. På spørsmål om når hun kom til Norge, svarte hun: «Alltid vært i Norge.» Noen dager senere ble hun arrestert sammen med sine foreldre og en av søstrene. Hvorfor ble de arrestert, og hva skjedde med Kathe? Den 9. april 1940 var Kathe 13 år. Hun var født og vokste opp i Oslo og bodde sammen med sine foreldre og tre søsken. En dag måtte hun svare på et spørreskjema for jøder. På spørsmål om når hun kom til Norge, svarte hun: «Alltid vært i Norge.» Noen dager senere ble hun arrestert sammen med sine foreldre og en av søstrene. Hvorfor ble de arrestert, og hva skjedde med Kathe?
-
Okkupert
Arena 8–10
Artikkel
Krig! Norge angripes og okkuperesEt viktig prinsipp i det internasjonale samfunnet er idealet om suverene stater. Det betyr at alle stater fritt skal bestemme over seg selv, og at de har rett til å styre seg selv uten inngrep eller trusler fra andre stater. Men ikke alle stater respekterer internasjonale spilleregler, noe også Norge fikk erfare under annen verdenskrig. Et viktig prinsipp i det internasjonale samfunnet er idealet om suverene stater. Det betyr at alle stater fritt skal bestemme over seg selv, og at de har rett til å styre seg selv uten inngrep eller trusler fra andre stater. Men ikke alle stater respekterer internasjonale spilleregler, noe også Norge fikk erfare under annen verdenskrig.
-
Okkupert
Arena 8–10
Artikkel
FrigjøringenMot slutten av annen verdenskrig ble tyskerne presset tilbake på alle fronter. I Norge kom frigjøringen først i Finnmark, høsten 1944. Da kom sovjetiske styrker over grensen, og tyske soldater måtte trekke seg tilbake. Mot slutten av annen verdenskrig ble tyskerne presset tilbake på alle fronter. I Norge kom frigjøringen først i Finnmark, høsten 1944. Da kom sovjetiske styrker over grensen, og tyske soldater måtte trekke seg tilbake.
-
Okkupert
Arena 8–10
Artikkel
SammendragNazismen hadde liten oppslutning i Norge før annen verdenskrig. Demokratiet sto sterkt.
-
Mot en bedre verden?
Arena 8–10
Artikkel
InnledningAnnen verdenskrig fikk naturlig nok konsekvenser for etterkrigstiden. Millioner av mennesker, både sivile og soldater, var drept i krigshandlingene. Ødeleggelsene var enorme. Nazistenes jødeutryddelse var av et omfang som nærmest var ufattelig. I tillegg var det blitt brukt en ny type våpen for første gang – atombomben. To verdenskriger på tretti år hadde gjort noe med både menneskesyn og maktforholdene i verden. Det viktigste spørsmålet verden nå sto overfor, var hvordan man kunne unngå nye og ødeleggende storkriger.
-
I have a dream
Arena 5–7
Artikkel
Når loven brytesElevene leser og snakker sammen om straffeloven paragraf 185, "Hatefulle ytringer/Rasismeparagrafen". De leser om en sak der en bestemor ble dømt for hatefulle ytringer på internett, og snakker sammen om saken og hvor de mener grensen mellom rasisme og ytringsfrihet går. Elevene leser og snakker sammen om straffeloven paragraf 185, "Hatefulle ytringer/Rasismeparagrafen". De leser om en sak der en bestemor ble dømt for hatefulle ytringer på internett, og snakker sammen om saken og hvor de mener grensen mellom rasisme og ytringsfrihet går.
-
I have a dream
Arena 5–7
Artikkel
Fra fordom til framtid!Elevene leser og lytter til sangen "Kunsten å være inder" av gruppa Karpe. De snakker sammen om hva sangen forteller om fordommer og diskriminering, før de til slutt skriver sin egen sang, rapp eller dikt om fordommer. Elevene leser og lytter til sangen "Kunsten å være inder" av gruppa Karpe. De snakker sammen om hva sangen forteller om fordommer og diskriminering, før de til slutt skriver sin egen sang, rapp eller dikt om fordommer.
-
I have a dream
Arena 5–7
Artikkel
Hva drømmer vi om?Elevene leser om vårt felles ansvar for å motarbeide fordommer, rasisme og diskriminering, og reflekterer over hva de selv kan gjøre for å gjøre samfunnet vårt bedre. I tillegg skriver de fem setninger om sitt drømmesamfunn. Elevene leser om vårt felles ansvar for å motarbeide fordommer, rasisme og diskriminering, og reflekterer over hva de selv kan gjøre for å gjøre samfunnet vårt bedre. I tillegg skriver de fem setninger om sitt drømmesamfunn.
-
I have a dream
Arena 5–7
Artikkel
Modige stemmer gjennom tideneElevene leser om Rosa Parks, Martin Luther King Jr. og Nelson Mandela, og deres kamp mot rasisme og diskriminering. Elevene utforsker selv én modig stemme i historien og skriver en kort biografi om denne personen. Elevene leser om Rosa Parks, Martin Luther King Jr. og Nelson Mandela, og deres kamp mot rasisme og diskriminering. Elevene utforsker selv én modig stemme i historien og skriver en kort biografi om denne personen.
-
Alle mennesker er like mye verdt
Arena 5–7
Læringsløp
Alle mennesker er like mye verdtVerdenserklæringen om menneskerettigheter slår fast at alle mennesker er like mye verdt. Man må ikke ha statsborgerskap eller være frisk eller tro på en spesiell religion for at menneskerettighetene skal gjelde. At alle er like mye verdt, er den aller viktigste tanken som menneskerettighetene bygger på.Verdenserklæringen om menneskerettigheter slår fast at alle mennesker er like mye verdt. Man må ikke ha statsborgerskap eller være frisk eller tro på en spesiell religion for at menneskerettighetene skal gjelde. At alle er like mye verdt, er den aller viktigste tanken som menneskerettighetene bygger på.
-
Fordommer med Faten
Arena 5–7
Læringsløp
Fordommer med FatenElevene møter Faten Mahdi Al-Husaini gjennom tre ulike filmer der hun snakker om temaer som fordommer, rasisme og ytringsfrihet. Elevene samarbeider om oppgaver til filmene. Elevene møter Faten Mahdi Al-Husaini gjennom tre ulike filmer der hun snakker om temaer som fordommer, rasisme og ytringsfrihet. Elevene samarbeider om oppgaver til filmene.
-
Forskerskolen
Arena 5–7
Artikkel
Forskning steg for stegHer ser dere stegene i en forskningsprosess. Hvilket steg gleder dere dere mest til å jobbe med? Tror dere noen av stegene er vanskeligere enn andre? Hvilke? Lag gjerne en Forskerskolen-plakat og heng den opp i klasserommet.
-
Skogen
Arena 5–7
Læringsløp
SkogenGjennom ulike tekster og oppgaver utforsker elevene måter å bevare skogen på, blir kjent med taigaen og får vite hvordan skogen er viktig for liv på jorda. Gjennom ulike tekster og oppgaver utforsker elevene måter å bevare skogen på, blir kjent med taigaen og får vite hvordan skogen er viktig for liv på jorda.
-
Elver
Arena 5–7
Læringsløp
ElverGjennom å lese ulike tekster og arbeide med oppgaver lærer elevene om hvordan vi bruker vannet vårt, hvordan elver former landskapet, hvorfor det blir flom og hva vi kan gjøre for å hindre flomskader. Gjennom å lese ulike tekster og arbeide med oppgaver lærer elevene om hvordan vi bruker vannet vårt, hvordan elver former landskapet, hvorfor det blir flom og hva vi kan gjøre for å hindre flomskader.
-
Påvirket
Arena 5–7
Artikkel
Hvordan kan jeg ha et bærekraftig forbruk?Elevene reflekterer over hvordan de kan bidra til et bærekraftig forbruk, og lager en tipsliste til klassen for hva dere skal se etter når dere handler. Elevene reflekterer over hvordan de kan bidra til et bærekraftig forbruk, og lager en tipsliste til klassen for hva dere skal se etter når dere handler.
-
Jordbrukslandskapet
Arena 5–7
Læringsløp
JordbrukslandskapetGjennom arbeid med tekster og oppgaver om jordbrukslandskap, diskuterer elevene om det produseres nok mat til alle og får vite at klimaendringer påvirker oss alle, men at de vil ramme ulikt. Gjennom arbeid med tekster og oppgaver om jordbrukslandskap, diskuterer elevene om det produseres nok mat til alle og får vite at klimaendringer påvirker oss alle, men at de vil ramme ulikt.
-
Hva vet dere om forskning?
Arena 5–7
Læringsløp
Hva vet dere om forskning?Oppstartsløp i temaet "Forskerskolen" fra Arena 7 . Oppstartsløp i temaet "Forskerskolen" fra Arena 7 .
-
Påvirket
Arena 5–7
Artikkel
Når jeg påvirkerElevene leser om og reflekterer over hvordan de selv er med på å påvirke verden med tanke på forbruk. Elevene utforsker Norges forbruk, og sammenlikner dette med forbruket i andre land i verden. Elevene leser om og reflekterer over hvordan de selv er med på å påvirke verden med tanke på forbruk. Elevene utforsker Norges forbruk, og sammenlikner dette med forbruket i andre land i verden.
-
I have a dream
Arena 5–7
Artikkel
To berømte talerElevene leser og snakker sammen om utdrag fra to taler: AUF leder Astrid Hoems tale ved tiårsmarkeringen for 22.juli og Martin Luther King jr. sin tale "I have a dream" fra 1963. Elevene leser og snakker sammen om utdrag fra to taler: AUF leder Astrid Hoems tale ved tiårsmarkeringen for 22.juli og Martin Luther King jr. sin tale "I have a dream" fra 1963.