Fag
Trinn
Nøkkelord
79 treff
-
Les kritisk
Fabel 8–10
Artikkel
PropagandaPropaganda er bevisst manipulering av folks tanker og følelser ved hjelp av sterke virkemidler som reklame, plakater, filmer og nyheter.
-
Skjønnlitterære tekster
Targets
Artikkel
Jenta som ville redde bøkeneLiker du å lese? Bli kjent med Anna som elsker å lese i utdraget fra bildeboka Jenta som ville redde bøkene av Klaus Hagerup. Les utdraget og arbeid med oppgaver til teksten.
-
Utforsk fantasysjangeren
Targets
Læringsløp
Utforsk fantasysjangerenOppstartsløp som legger til rette for utforsking og forberedelser for arbeid med temaet "Fantasy" i Fabel 6 . Oppstartsløp som legger til rette for utforsking og forberedelser for arbeid med temaet "Fantasy" i Fabel 6 .
-
Et møte i lufta eller under vann
Targets
Læringsløp
Et møte i lufta eller under vannLæringsløp i tema "Skriv fortellinger" i Fabel 6 . Elevene leser novellen "Eit nikk er nok" av Erna Osland og skriver sin egen fortelling om et møte under vann eller i lufta. Læringsløp i tema "Skriv fortellinger" i Fabel 6 . Elevene leser novellen "Eit nikk er nok" av Erna Osland og skriver sin egen fortelling om et møte under vann eller i lufta.
-
Skjønnlitterære tekster
Fabel 5–7
Artikkel
Løven, heksa og klesskapetElevene leser utdraget fra Løven, heksa og klesskapet av C.S. Lewis og arbeider med oppgaver til teksten i temaet "Fantasy" i Fabel 6 .Elevene leser utdraget fra Løven, heksa og klesskapet av C.S. Lewis og arbeider med oppgaver til teksten i temaet "Fantasy" i Fabel 6 .
-
Mot en ny storkrig
Arena 8–10
Artikkel
KonsekvenserAnnen verdenskrig krevde mange menneskeliv. I tillegg ble den avsluttet på dramatisk vis med bruk av atombomber. Overgrepene under krigen rystet verden. Spørsmålene var mange: Hvordan kunne man unngå en ny krig? Hvordan kunne man fremme demokratiutvikling og et mer rettferdig internasjonalt samfunn? Annen verdenskrig krevde mange menneskeliv. I tillegg ble den avsluttet på dramatisk vis med bruk av atombomber. Overgrepene under krigen rystet verden. Spørsmålene var mange: Hvordan kunne man unngå en ny krig? Hvordan kunne man fremme demokratiutvikling og et mer rettferdig internasjonalt samfunn?
-
Okkupert
Arena 8–10
Artikkel
Forfølgelse av jødeneDen 9. april 1940 var Kathe 13 år. Hun var født og vokste opp i Oslo og bodde sammen med sine foreldre og tre søsken. En dag måtte hun svare på et spørreskjema for jøder. På spørsmål om når hun kom til Norge, svarte hun: «Alltid vært i Norge.» Noen dager senere ble hun arrestert sammen med sine foreldre og en av søstrene. Hvorfor ble de arrestert, og hva skjedde med Kathe? Den 9. april 1940 var Kathe 13 år. Hun var født og vokste opp i Oslo og bodde sammen med sine foreldre og tre søsken. En dag måtte hun svare på et spørreskjema for jøder. På spørsmål om når hun kom til Norge, svarte hun: «Alltid vært i Norge.» Noen dager senere ble hun arrestert sammen med sine foreldre og en av søstrene. Hvorfor ble de arrestert, og hva skjedde med Kathe?
-
Okkupert
Arena 8–10
Artikkel
Krig! Norge angripes og okkuperesEt viktig prinsipp i det internasjonale samfunnet er idealet om suverene stater. Det betyr at alle stater fritt skal bestemme over seg selv, og at de har rett til å styre seg selv uten inngrep eller trusler fra andre stater. Men ikke alle stater respekterer internasjonale spilleregler, noe også Norge fikk erfare under annen verdenskrig. Et viktig prinsipp i det internasjonale samfunnet er idealet om suverene stater. Det betyr at alle stater fritt skal bestemme over seg selv, og at de har rett til å styre seg selv uten inngrep eller trusler fra andre stater. Men ikke alle stater respekterer internasjonale spilleregler, noe også Norge fikk erfare under annen verdenskrig.
-
Okkupert
Arena 8–10
Artikkel
FrigjøringenMot slutten av annen verdenskrig ble tyskerne presset tilbake på alle fronter. I Norge kom frigjøringen først i Finnmark, høsten 1944. Da kom sovjetiske styrker over grensen, og tyske soldater måtte trekke seg tilbake. Mot slutten av annen verdenskrig ble tyskerne presset tilbake på alle fronter. I Norge kom frigjøringen først i Finnmark, høsten 1944. Da kom sovjetiske styrker over grensen, og tyske soldater måtte trekke seg tilbake.
-
Okkupert
Arena 8–10
Artikkel
SammendragNazismen hadde liten oppslutning i Norge før annen verdenskrig. Demokratiet sto sterkt.
-
Mot en bedre verden?
Arena 8–10
Artikkel
InnledningAnnen verdenskrig fikk naturlig nok konsekvenser for etterkrigstiden. Millioner av mennesker, både sivile og soldater, var drept i krigshandlingene. Ødeleggelsene var enorme. Nazistenes jødeutryddelse var av et omfang som nærmest var ufattelig. I tillegg var det blitt brukt en ny type våpen for første gang – atombomben. To verdenskriger på tretti år hadde gjort noe med både menneskesyn og maktforholdene i verden. Det viktigste spørsmålet verden nå sto overfor, var hvordan man kunne unngå nye og ødeleggende storkriger.
-
Utforsk bildebøker
Targets
Læringsløp
Utforsk bildebøkerOppstartsløp som legger til rette for utforskning og forberedelser for arbeid med temaet «Les bildebok» i Fabel 6 . Oppstartsløp som legger til rette for utforskning og forberedelser for arbeid med temaet «Les bildebok» i Fabel 6 .
-
I have a dream
Arena 5–7
Artikkel
Fra fordom til framtid!Elevene leser og lytter til sangen "Kunsten å være inder" av gruppa Karpe. De snakker sammen om hva sangen forteller om fordommer og diskriminering, før de til slutt skriver sin egen sang, rapp eller dikt om fordommer. Elevene leser og lytter til sangen "Kunsten å være inder" av gruppa Karpe. De snakker sammen om hva sangen forteller om fordommer og diskriminering, før de til slutt skriver sin egen sang, rapp eller dikt om fordommer.
-
Saktekster
Targets
Artikkel
DødsingElevene leser et utdrag fra faktaboka Den store gutteboka: for gutter i alle aldre skrevet av Alex Rosén og Marianne Blindheim Eriksen. Utdraget handler om dødsing. Elevene arbeider med ulike oppgaver til teksten med fokus på lesestrategier som ulike lesemåter, stopp og tenk og nøkkelord. Elevene leser et utdrag fra faktaboka Den store gutteboka: for gutter i alle aldre skrevet av Alex Rosén og Marianne Blindheim Eriksen. Utdraget handler om dødsing. Elevene arbeider med ulike oppgaver til teksten med fokus på lesestrategier som ulike lesemåter, stopp og tenk og nøkkelord.
-
Fra bok til teater
Fabel 5–7
Artikkel
Les bok: Tonje GlimmerdalLes utdraget fra romanen Tonje Glimmerdal av Maria Parr og arbeid med oppgaver til teksten. Bli med inn i Glimmerdalen og møt den tøffe og aktive jenta Tonje Glimmerdal. Hvem er hun? Og hvordan er det å bo i Glimmerdalen? Les utdraget fra boka Tonje Glimmerdal av Maria Parr og finn ut mer! Bli med inn i Glimmerdalen og møt den tøffe og aktive jenta Tonje Glimmerdal. Hvem er hun? Og hvordan er det å bo i Glimmerdalen? Les utdraget fra boka Tonje Glimmerdal av Maria Parr og finn ut mer!Bli med inn i Glimmerdalen og møt den tøffe og aktive jenta Tonje Glimmerdal. Hvem er hun? Og hvordan er det å bo i Glimmerdalen? Les utdraget fra boka Tonje Glimmerdal av Maria Parr og finn ut mer!
-
Saktekster
Fabel 5–7
Artikkel
Å lage kunst for å engasjereElevene leser et intervju om å uttrykke egne meninger gjennom kunst, og arbeider med oppgaver til teksten. Elevene leser et intervju om å uttrykke egne meninger gjennom kunst, og arbeider med oppgaver til teksten.
-
Skjønnlitterære tekster
Targets
Artikkel
SorryElevene leser og lytter til sangen "Sorry" av Sondre Justad feat Musti, og arbeider med oppgaver til teksten.
-
Saktekster
Targets
Artikkel
Generasjon Z er en over-«woke» generasjonElevene leser og arbeider med oppgaver til et leserinnlegg fra Si;D i Aftenposten som omhandler generasjon Z og "woke"-tematikk.
-
Saktekster
Targets
Artikkel
Eg fann, eg fannElevene leser og arbeider med oppgaver til et intervju med en toller på postterminalen på Gardermoen. Elevene lærer også om regler og konsekvenser for innførsel av varer, og om hva moms er.
-
Saktekster
Targets
Artikkel
Møt kriminalteknikerne!Intervju med kriminalteknikere i Kripos. Intervju med kriminalteknikere i Kripos.