Hopp til hovedinnhold

Søk

79 treff

  • Les kritisk

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Propaganda

    Propaganda er bevisst manipulering av folks tanker og følelser ved hjelp av sterke virkemidler som reklame, plakater, filmer og nyheter.

    Helsides tegneserie om den tyske invasjonen av Norge niende april 1940. Quisling taler til det norske folk via radio om det hensiktsløse i å gjøre motstand mens tyske fly er i anmarsj. På Karl Johans gate leser folk nyheten i avisen og hører radiosendingen via høyttaler.
  • Skjønnlitterære tekster

    Targets

    Artikkel

    Jenta som ville redde bøkene

    Liker du å lese? Bli kjent med Anna som elsker å lese i utdraget fra bildeboka  Jenta som ville redde bøkene  av Klaus Hagerup. Les utdraget og arbeid med oppgaver til teksten.

  • Utforsk fantasysjangeren

    Targets

    Læringsløp

    Utforsk fantasysjangeren

    Oppstartsløp som legger til rette for utforsking og forberedelser for arbeid med temaet "Fantasy" i Fabel 6 . Oppstartsløp som legger til rette for utforsking og forberedelser for arbeid med temaet "Fantasy" i Fabel 6 . 

  • Et møte i lufta eller under vann

    Targets

    Læringsløp

    Et møte i lufta eller under vann

    Læringsløp i tema "Skriv fortellinger" i Fabel 6 . Elevene leser novellen "Eit nikk er nok" av Erna Osland og skriver sin egen fortelling om et møte under vann eller i lufta. Læringsløp i tema "Skriv fortellinger" i Fabel 6 . Elevene leser novellen "Eit nikk er nok" av Erna Osland og skriver sin egen fortelling om et møte under vann eller i lufta. 

  • Skjønnlitterære tekster

    Fabel 5–7

    Artikkel

    Løven, heksa og klesskapet

    Elevene leser utdraget fra Løven, heksa og klesskapet  av C.S. Lewis og arbeider med oppgaver til teksten i temaet "Fantasy" i Fabel 6 .Elevene leser utdraget fra Løven, heksa og klesskapet  av C.S. Lewis og arbeider med oppgaver til teksten i temaet "Fantasy" i Fabel 6 .

    Lucy har akkurat åpnet døren i klesskapet. Rommet er mørkt, men ut ifra klesskapet strømmer det et vakkert og varmt lys som glitrer rundt beina til Lucy.
  • Mot en ny storkrig

    Arena 8–10

    Artikkel

    Konsekvenser

    Annen verdenskrig krevde mange menneskeliv. I tillegg ble den avsluttet på dramatisk vis med bruk av atombomber. Overgrepene under krigen rystet verden. Spørsmålene var mange: Hvordan kunne man unngå en ny krig? Hvordan kunne man fremme demokratiutvikling og et mer rettferdig internasjonalt samfunn? Annen verdenskrig krevde mange menneskeliv. I tillegg ble den avsluttet på dramatisk vis med bruk av atombomber. Overgrepene under krigen rystet verden. Spørsmålene var mange: Hvordan kunne man unngå en ny krig? Hvordan kunne man fremme demokratiutvikling og et mer rettferdig internasjonalt samfunn?

  • Okkupert

    Arena 8–10

    Artikkel

    Forfølgelse av jødene

    Den 9. april 1940 var Kathe 13 år. Hun var født og vokste opp i Oslo og bodde sammen med sine foreldre og tre søsken. En dag måtte hun svare på et spørreskjema for jøder. På spørsmål om når hun kom til Norge, svarte hun: «Alltid vært i Norge.» Noen dager senere ble hun arrestert sammen med sine foreldre og en av søstrene. Hvorfor ble de arrestert, og hva skjedde med Kathe? Den 9. april 1940 var Kathe 13 år. Hun var født og vokste opp i Oslo og bodde sammen med sine foreldre og tre søsken. En dag måtte hun svare på et spørreskjema for jøder. På spørsmål om når hun kom til Norge, svarte hun: «Alltid vært i Norge.» Noen dager senere ble hun arrestert sammen med sine foreldre og en av søstrene. Hvorfor ble de arrestert, og hva skjedde med Kathe?

  • Okkupert

    Arena 8–10

    Artikkel

    Krig! Norge angripes og okkuperes

    Et viktig prinsipp i det internasjonale samfunnet er idealet om suverene stater. Det betyr at alle stater fritt skal bestemme over seg selv, og at de har rett til å styre seg selv uten inngrep eller trusler fra andre stater. Men ikke alle stater respekterer internasjonale spilleregler, noe også Norge fikk erfare under annen verdenskrig. Et viktig prinsipp i det internasjonale samfunnet er idealet om suverene stater. Det betyr at alle stater fritt skal bestemme over seg selv, og at de har rett til å styre seg selv uten inngrep eller trusler fra andre stater. Men ikke alle stater respekterer internasjonale spilleregler, noe også Norge fikk erfare under annen verdenskrig.

  • Okkupert

    Arena 8–10

    Artikkel

    Frigjøringen

    Mot slutten av annen verdenskrig ble tyskerne presset tilbake på alle fronter. I Norge kom frigjøringen først i Finnmark, høsten 1944. Da kom sovjetiske styrker over grensen, og tyske soldater måtte trekke seg tilbake. Mot slutten av annen verdenskrig ble tyskerne presset tilbake på alle fronter. I Norge kom frigjøringen først i Finnmark, høsten 1944. Da kom sovjetiske styrker over grensen, og tyske soldater måtte trekke seg tilbake.

  • Okkupert

    Arena 8–10

    Artikkel

    Sammendrag

    Nazismen hadde liten oppslutning i Norge før annen verdenskrig. Demokratiet sto sterkt.

  • Mot en bedre verden?

    Arena 8–10

    Artikkel

    Innledning

    Annen verdenskrig fikk naturlig nok konsekvenser for etterkrigstiden. Millioner av mennesker, både sivile og soldater, var drept i krigshandlingene. Ødeleggelsene var enorme. Nazistenes jødeutryddelse var av et omfang som nærmest var ufattelig. I tillegg var det blitt brukt en ny type våpen for første gang – atombomben. To verdenskriger på tretti år hadde gjort noe med både menneskesyn og maktforholdene i verden. Det viktigste spørsmålet verden nå sto overfor, var hvordan man kunne unngå nye og ødeleggende storkriger.

  • Utforsk bildebøker

    Targets

    Læringsløp

    Utforsk bildebøker

    Oppstartsløp som legger til rette for utforskning og forberedelser for arbeid med temaet «Les bildebok» i  Fabel 6 . Oppstartsløp som legger til rette for utforskning og forberedelser for arbeid med temaet «Les bildebok» i  Fabel 6 . 

  • I have a dream

    Arena 5–7

    Artikkel

    Fra fordom til framtid!

    Elevene leser og lytter til sangen "Kunsten å være inder" av gruppa Karpe. De snakker sammen om hva sangen forteller om fordommer og diskriminering, før de til slutt skriver sin egen sang, rapp eller dikt om fordommer. Elevene leser og lytter til sangen "Kunsten å være inder" av gruppa Karpe. De snakker sammen om hva sangen forteller om fordommer og diskriminering, før de til slutt skriver sin egen sang, rapp eller dikt om fordommer. 

  • Saktekster

    Targets

    Artikkel

    Dødsing

    Elevene leser et utdrag fra faktaboka Den store gutteboka: for gutter i alle aldre skrevet av Alex Rosén og Marianne Blindheim Eriksen. Utdraget handler om dødsing. Elevene arbeider med ulike oppgaver til teksten med fokus på lesestrategier som ulike lesemåter, stopp og tenk og nøkkelord. Elevene leser et utdrag fra faktaboka Den store gutteboka: for gutter i alle aldre skrevet av Alex Rosén og Marianne Blindheim Eriksen. Utdraget handler om dødsing. Elevene arbeider med ulike oppgaver til teksten med fokus på lesestrategier som ulike lesemåter, stopp og tenk og nøkkelord. 

    Dødsing_thumb.png
  • Fra bok til teater

    Fabel 5–7

    Artikkel

    Les bok: Tonje Glimmerdal

    Les utdraget fra romanen Tonje Glimmerdal  av Maria Parr og arbeid med oppgaver til teksten. Bli med inn i Glimmerdalen og møt den tøffe og aktive jenta Tonje Glimmerdal. Hvem er hun? Og hvordan er det å bo i Glimmerdalen? Les utdraget fra boka  Tonje Glimmerdal  av Maria Parr og finn ut mer! Bli med inn i Glimmerdalen og møt den tøffe og aktive jenta Tonje Glimmerdal. Hvem er hun? Og hvordan er det å bo i Glimmerdalen? Les utdraget fra boka  Tonje Glimmerdal  av Maria Parr og finn ut mer!Bli med inn i Glimmerdalen og møt den tøffe og aktive jenta Tonje Glimmerdal. Hvem er hun? Og hvordan er det å bo i Glimmerdalen? Les utdraget fra boka  Tonje Glimmerdal  av Maria Parr og finn ut mer!

    Skiene til en person står på toppen av en bakke, klare til å sette utfor. Kun tuppen på skiene er synlig. Skiene er røde.
  • Saktekster

    Fabel 5–7

    Artikkel

    Å lage kunst for å engasjere

    Elevene leser et intervju om å uttrykke egne meninger gjennom kunst, og arbeider med oppgaver til teksten. Elevene leser et intervju om å uttrykke egne meninger gjennom kunst, og arbeider med oppgaver til teksten. 

    Graffiti som er skrevet på en murvegg. En av tekstene som er skrevet på veggen med maling er: «Firebarnsmor: Nå går det for langt med dette samiske tøvet, snart vet vi ikke hvor vi er!»
  • Skjønnlitterære tekster

    Targets

    Artikkel

    Sorry

    Elevene leser og lytter til sangen "Sorry" av Sondre Justad feat Musti, og arbeider med oppgaver til teksten. 

    Artistene Sondre Justad og Musti (Ugbad Mustafa Yusuf Noor) står inntil en murvegg. Sondre med bolleklipp og lyst hår er av nordisk opprinnelse. Står med åpen ytterskjorte med genser under. Musti med lange krøllete brune lokker og en stort sort lue. Hun er av somalisk opprinnelse
  • Saktekster

    Targets

    Artikkel

    Generasjon Z er en over-«woke» generasjon

    Elevene leser  og arbeider med oppgaver til et leserinnlegg fra Si;D i Aftenposten som omhandler generasjon Z og "woke"-tematikk.  

    Generasjon Z er en over-«woke» generasjon_thumb.png
  • Saktekster

    Targets

    Artikkel

    Eg fann, eg fann

    Elevene leser og arbeider med oppgaver til et intervju med en toller på postterminalen på Gardermoen. Elevene lærer også om regler og konsekvenser for innførsel av varer, og om hva moms er. 

    Eg fann eg fann_thumb.png
  • Saktekster

    Targets

    Artikkel

    Møt kriminalteknikerne!

    Intervju med kriminalteknikere i Kripos. Intervju med kriminalteknikere i Kripos. 

1234

Internet Explorer støttes ikke

Aschehoug univers fungerer kun med en moderne nettleser som for eksempel Chrome, Edge, eller Safari (for Mac)