44 treff
-
Kapitler fra Fabel 9
Fabel 8–10
Artikkel
Kapittel 9: Fortell med ord og bilderDe siste 20 årene har det kommet stadig flere bildebøker for ungdom og voksne. Det meste av ungdomslitteraturen på markedet er imidlertid hybrider, som blander elementer fra bilderomaner, tegneserier, bildebøker og romaner.
-
Flere bokstaver får samme lyd
Fabel 8–10
Læringsløp
g eller kI noen tilfeller skal vi skrive g selv om vi uttaler med k-lyd: Vi skriver ringte , men uttaler ordet med k-lyd: * rinkte . Og hvilken lyd er det i ordet stygt – g eller k?
-
Enkel og dobbel konsonant
Fabel 8–10
Læringsløp
Forenkling av dobbeltkonsonantNoen ganger skjer det noe med dobbeltkonsonanten. Den blir enkel. Når skjer det? Det får du lære om her.
-
Flere bokstaver får samme lyd
Fabel 8–10
Læringsløp
æ-lydenÆ er en spesiell bokstav. Det er ikke mange alfabeter har denne bokstaven. Men – ikke alle ord som har æ-lyd, skal skrives med æ. Noen skal skrives med e. Her får du øve på ord med æ-lyd, både de som skrives med æ og med e.
-
Stumme lyder
Fabel 8–10
Læringsløp
Stum gHusk – det er aldri g i aldri! Men i mange andre ord skriver vi en g som vi ikke hører. Her lærer du mer om hvilke ord det er. Mange av dem bruker vi ofte.
-
Flere bokstaver får samme lyd
Fabel 8–10
Læringsløp
kj-lydenNoen av de fineste ordene på norsk begynner på kj: kjære, kjæreste, kjærlighet.
-
Kapitler fra Fabel 9
Fabel 8–10
Artikkel
Kapittel 10: Lag sammensatte teksterDagens elever vokser opp i et bildesamfunn der sammensatte tekster omgir oss på alle kanter. De er vant til å lese og tolke bilder fra ulike bildemedier fra de er bittesmå. Monomodale tekster appellerer i liten grad til dem, som er vant til å forholde seg til mange ulike tegnsystem samtidig.
-
Kapitler fra Fabel 9
Fabel 8–10
Artikkel
Kapittel 15: Les langtVi har valgt å vie et helt kapittel til lesing av roman i klassen i Fabel 9. Vi har tatt utgangspunkt i en ungdomsroman fra 2020 Ser du dette av Sigrid Agnethe Hansen, men tenker at metoden i kapitlet kan brukes på hvilken som helst felles roman du ønsker å lese sammen med elevgruppen. Selv om literacy har en sentral plass i den nye læreplanen, er ikke danning glemt. Danning er viktig for oss i Fabel-teamet. Dette kapitlet henger sammen med kapittel 1, «Les for å oppleve» og viser mange av teknikkene fra dette kapitlet brukt i praksis.
-
Kapittelveiledninger
Fabel 8–10
Artikkel
Kapittel 9: Fortell med ord og bilderDe siste 20 årene har det kommet stadig flere bildebøker for ungdom og voksne. Det meste av ungdomslitteraturen på markedet er imidlertid hybrider, som blander elementer fra bilderomaner, tegneserier, bildebøker og romaner.
-
Flere bokstaver får samme lyd
Fabel 8–10
Læringsløp
å-lydenHva er forskjellen på lang og kort vokal? En lang vokal kan gjøres enda lenger: Jacob skreeeeeeek. Kort vokal har dobbel konsonant etter vokalen: Jacob følte skrekk.
-
Flere bokstaver får samme lyd
Bokbussen RØD/BLÅ
Læringsløp
o-lydenO-lyden kan skrives med både o og u. Sukker, bukse, rom, tunge, unge og koffert uttales alle med o-lyd, i hvert fall i de fleste dialekter.
-
Kapitler fra Fabel 8
Fabel 8–10
Artikkel
Kapittel 12: Delta i debattenDet å kunne ytre seg på en måte som gjør at man blir tatt på alvor og lyttet til, er en viktig del av det å leve i et demokrati. Like viktig er det å kunne lytte til andre og å tenke kritisk igjennom det som blir formidlet.
-
Ressurser
Fabel 8–10
Artikkel
VurderingUtviklingen i skolen har de siste tiårene dreid fra en lærerstyrt undervisnings- og vurderingskultur til en situasjon der eleven, med læreren som veileder, har en aktiv rolle i egen læring.
-
Grammatikk og skriveregler
Fabel 8–10
Artikkel
LånordDet er ikke bare mat fra andre land vi er blitt vant til å bruke. Vi låner også mange ord fra andre språk, og det har vi alltid gjort. Vi kaller dem lånord . Noen av lånordene beholder sin opprinnelige skrivemåte, mens andre lånord får en norsk stavemåte. Noen lånord kan skrives både med norsk og original stavemåte. Det kan være en utfordring å vite hva som er godkjent skrivemåte av lånord, så det er lurt å sjekke ord vi bruker ofte.
-
Lærerveiledning
Fabel 8–10
Artikkel
VurderingUtviklingen i skolen har de siste tiårene dreid fra en lærerstyrt undervisnings- og vurderingskultur til en situasjon der eleven, med læreren som veileder, har en aktiv rolle i egen læring.
-
Enkel og dobbel konsonant
Fabel 8–10
Læringsløp
UnntakIngen regel uten unntak! Her får du lære mer om unntak i forbindelse med enkle og doble konsonanter.
-
Flere bokstaver får samme lyd
Fabel 8–10
Læringsløp
sj-lydenDet mangler ikke på sj-lyder i denne historien: «Den sjarmerende journalisten kjøpte sju skjorter til Kirsten, men hun var av den sjalu sorten og sjenerte seg ikke for å skjelle ham ut for at han verken hadde kjøpt champagne eller tatt skjegget først.» Hvor mange sj-lyder fant du?
-
Kapitler fra Fabel 9
Fabel 8–10
Artikkel
Kapittel 2: Er det sant?Hvordan skal vi være sikre på at noe er sant eller ikke? Hva legger vi i god kildekritikk og -bruk? Dette kapitlet tar for seg ulike måter å nærme seg fakta på, og øver elevene i å være kritiske i møte med ny informasjon.
-
Kapitler fra Fabel 8
Fabel 8–10
Artikkel
Kapittel 14: En reise i språketHvorfor har språket vårt blitt som det har blitt? Og hvorfor har vi flere språk i Norge? Det siste kapitlet i Fabel 8-10 handler om utviklingen fram til det norske språket slik vi møter det i dag i skrift og tale.
-
Kapittelveiledninger
Fabel 8–10
Artikkel
Kapittel 14: En reise i språketHvorfor har språket vårt blitt som det har blitt? Og hvorfor har vi flere språk i Norge? Det siste kapitlet i Fabel 8-10 handler om utviklingen fram til det norske språket slik vi møter det i dag i skrift og tale.