11 treff
-
Teenagers Taking Action
Mat og helse 8–10
Læringsløp
Teenagers Taking ActionIn this text, we meet four teenagers from different parts of the world who have found ways to be environmentally friendly. Unit Focus learning words and expressions to describe environmental problems and solutions reading, writing and talking about environmental challenges and what we as individuals can do about them gathering information, organising ideas and planning a five paragraph essay
-
March, April
Stages 8–10
Video
-
March, April
Stages 8–10
Artikkel
Earth DayWhat can you do to take care of the Earth?
-
Climate Change
Mat og helse 8–10
Læringsløp
Climate ChangeUnit focus reading, writing and talking about climate change learning vocabulary having to do with climate change, global warming, and natural disasters
-
Connor’s Conscience
Mat og helse 8–10
Læringsløp
Connor’s ConscienceConnor posts about his life on social media, and especially on what he does to be more environmentally friendly. Unit Focus working with words that are easily confused reading and creating social media texts which combine textual and visual information learning words and expressions having to do with sustainable consumption
-
Verdens befolkning
Arena 8–10
Artikkel
Migrasjon – mennesker på flyttefotOrdet migrasjon kommer fra latin og betyr «vandring». Når vi snakker om migrasjon i dag, mener vi både flytting innenfor og over landegrenser.
-
Bærekraftig ressursbruk i verden
Arena 8–10
Artikkel
Ressurser og ressursbrukEn ressurs er noe vi mennesker har nytte av. Berggrunnen, jorda, skogen, havet og ferskvannet er eksempler på naturressurser som vi har nytte av. Hva som regnes som en ressurs, har endret seg mye opp gjennom tidene. Steinaldermenneskene hadde helt andre måter å bruke berggrunnen på enn vi har i dag. Metaller, kull, olje og gass var ikke kjent for steinaldermenneskene og ble dermed ikke regnet som ressurser – fordi menneskene ikke hadde nytte av dem. Dette eksemplet forteller oss at hva som regnes som en ressurs, er i stadig endring. Ny kunnskap og teknologi gir oss muligheten til å finne helt nye ressurser. En ressurs er noe vi mennesker har nytte av. Berggrunnen, jorda, skogen, havet og ferskvannet er eksempler på naturressurser som vi har nytte av. Hva som regnes som en ressurs, har endret seg mye opp gjennom tidene. steinaldermenneskene hadde helt andre måter å bruke berggrunnen på enn vi har i dag. Metaller, kull, olje og gass var ikke kjent for steinaldermenneskene og ble dermed ikke regnet som ressurser – fordi menneskene ikke hadde nytte av dem. Dette eksemplet forteller oss at hva som regnes som en ressurs, er i stadig endring. Ny kunnskap og teknologi gir oss muligheten til å finne helt nye ressurser.
-
Oppstart – Fattigdom og rikdom i verden – store forskjeller
Bokbussen RØD/BLÅ
Læringsløp
Oppstart – Fattigdom og rikdom i verden – store forskjellerEtter å ha jobbet med temaet skal du kunne forklare og gi eksempler på hva som påvirker levekår sammenligne forskjellige levekår i verden i dag forklare forskjellen på levekår og livskvalitet presentere hvordan FNs bærekraftsmål kan bidra til en bærekraftig utvikling Hva tenker du når du ser dette bildet fra et nabolag i Johannesburg i Sør-Afrika?Etter å ha jobbet med temaet skal du kunne forklare og gi eksempler på hva som påvirker levekår sammenligne forskjellige levekår i verden i dag forklare forskjellen på levekår og livskvalitet presentere hvordan FNs bærekraftsmål kan bidra til en bærekraftig utvikling Hva tenker du når du ser dette bildet fra et nabolag i Johannesburg i Sør-Afrika?
-
Fattigdom og rikdom i verden
Bokbussen RØD/BLÅ
Artikkel
LevekårHusene i bakgrunnen og forgrunnen på bildet fra Mumbai viser hvor store forskjeller i levekår det kan være i verden i dag. Bildet forteller oss likevel ikke alt. For det å ha gode eller dårlige levekår handler om mye mer enn bare huset man bor i. Levekår er de økonomiske og sosiale rammene rundt livet til folk. Levekårene til menneskene i husene på dette bildet påvirkes av hva slags infrastruktur, helse, utdanning og jobber de har tilgang på. Husene i bakgrunnen og forgrunnen på bildet fra Mumbai viser hvor store forskjeller i levekår det kan være i verden i dag. Bildet forteller oss likevel ikke alt. For det å ha gode eller dårlige levekår handler om mye mer enn bare huset man bor i.
-
Fattigdom og rikdom i verden
Arena 8–10
Artikkel
FNs bærekraftsmål – verdens arbeidsplan for å bedre levekår og miljøFor å redusere ulikhet og utrydde fattigdom og samtidig bekjempe klimaendringene har FN laget en arbeidsplan fram mot 2030. Denne planen heter FNs bærekraftsmål og består av 17 mål. Målene retter seg mot økonomi, sosiale forhold og miljø, som er de tre sidene av bærekraftig utvikling. For å redusere ulikhet og utrydde fattigdom og samtidig bekjempe klimaendringene har FN laget en arbeidsplan fram mot 2030. Denne planen heter FNs bærekraftsmål og består av 17 mål. Målene retter seg mot økonomi, sosiale forhold og miljø, som er de tre sidene av bærekraftig utvikling.
-
Bærekraftig utvikling
Bokbussen RØD/BLÅ
Artikkel
Mennesket og naturenVi kan ikke unngå å lage avtrykk etter oss, men hvor store avtrykk skal vi lage? Foto: Istock/Urfinguss.