Fag
Trinn
Forfatter
Nøkkelord
38 treff
-
Kapitler fra Fabel 9
Fabel 8–10
Artikkel
Kapittel 9: Fortell med ord og bilderDe siste 20 årene har det kommet stadig flere bildebøker for ungdom og voksne. Det meste av ungdomslitteraturen på markedet er imidlertid hybrider, som blander elementer fra bilderomaner, tegneserier, bildebøker og romaner.
-
Flere bokstaver får samme lyd
Fabel 8–10
Læringsløp
kj-lydenNoen av de fineste ordene på norsk begynner på kj: kjære, kjæreste, kjærlighet.
-
Kapitler fra Fabel 9
Fabel 8–10
Artikkel
Kapittel 10: Lag sammensatte teksterDagens elever vokser opp i et bildesamfunn der sammensatte tekster omgir oss på alle kanter. De er vant til å lese og tolke bilder fra ulike bildemedier fra de er bittesmå. Monomodale tekster appellerer i liten grad til dem, som er vant til å forholde seg til mange ulike tegnsystem samtidig.
-
Kapitler fra Fabel 9
Fabel 8–10
Artikkel
Kapittel 15: Les langtVi har valgt å vie et helt kapittel til lesing av roman i klassen i Fabel 9. Vi har tatt utgangspunkt i en ungdomsroman fra 2020 Ser du dette av Sigrid Agnethe Hansen, men tenker at metoden i kapitlet kan brukes på hvilken som helst felles roman du ønsker å lese sammen med elevgruppen. Selv om literacy har en sentral plass i den nye læreplanen, er ikke danning glemt. Danning er viktig for oss i Fabel-teamet. Dette kapitlet henger sammen med kapittel 1, «Les for å oppleve» og viser mange av teknikkene fra dette kapitlet brukt i praksis.
-
Kapittelveiledninger
Fabel 8–10
Artikkel
Kapittel 9: Fortell med ord og bilderDe siste 20 årene har det kommet stadig flere bildebøker for ungdom og voksne. Det meste av ungdomslitteraturen på markedet er imidlertid hybrider, som blander elementer fra bilderomaner, tegneserier, bildebøker og romaner.
-
Kapitler fra Fabel 8
Fabel 8–10
Artikkel
Kapittel 12: Delta i debattenDet å kunne ytre seg på en måte som gjør at man blir tatt på alvor og lyttet til, er en viktig del av det å leve i et demokrati. Like viktig er det å kunne lytte til andre og å tenke kritisk igjennom det som blir formidlet.
-
Ressurser
Fabel 8–10
Artikkel
VurderingUtviklingen i skolen har de siste tiårene dreid fra en lærerstyrt undervisnings- og vurderingskultur til en situasjon der eleven, med læreren som veileder, har en aktiv rolle i egen læring.
-
Lærerveiledning
Fabel 8–10
Artikkel
VurderingUtviklingen i skolen har de siste tiårene dreid fra en lærerstyrt undervisnings- og vurderingskultur til en situasjon der eleven, med læreren som veileder, har en aktiv rolle i egen læring.
-
Kapitler fra Fabel 9
Fabel 8–10
Artikkel
Kapittel 2: Er det sant?Hvordan skal vi være sikre på at noe er sant eller ikke? Hva legger vi i god kildekritikk og -bruk? Dette kapitlet tar for seg ulike måter å nærme seg fakta på, og øver elevene i å være kritiske i møte med ny informasjon.
-
Kapitler fra Fabel 8
Fabel 8–10
Artikkel
Kapittel 14: En reise i språketHvorfor har språket vårt blitt som det har blitt? Og hvorfor har vi flere språk i Norge? Det siste kapitlet i Fabel 8-10 handler om utviklingen fram til det norske språket slik vi møter det i dag i skrift og tale.
-
Kapittelveiledninger
Fabel 8–10
Artikkel
Kapittel 14: En reise i språketHvorfor har språket vårt blitt som det har blitt? Og hvorfor har vi flere språk i Norge? Det siste kapitlet i Fabel 8-10 handler om utviklingen fram til det norske språket slik vi møter det i dag i skrift og tale.
-
Den kalde krigen
Arena 8–10
Artikkel
Den kalde krigen – øst mot vestDen kalde krigen kaller vi forholdet mellom supermaktene USA og Sovjetunionen etter annen verdenskrig og fram til rundt 1990.
-
Den kalde krigen
Arena 8–10
Artikkel
SammendragDen kalde krigen var en periode med mye spenning mellom USA og Sovjetunionen og deres allierte.
-
Den kalde krigen
Arena 8–10
Artikkel
Den kalde krigen blir globalI de første årene etter annen verdenskrig foregikk den kalde krigen først og fremst i Europa. Begge supermaktene ønsket å kunne påvirke andre land, også i andre verdensdeler. Dermed spredte den kalde krigen seg til flere steder. I de første årene etter annen verdenskrig foregikk den kalde krigen først og fremst i Europa. Begge supermaktene ønsket å kunne påvirke andre land, også i andre verdensdeler. Dermed spredte den kalde krigen seg til flere steder.
-
Den kalde krigen
Arena 8–10
Artikkel
Overvåkning og kontroll – før og nåSelv om den kalde krigen er over, finnes det fortsatt spenninger mellom mange land. Stater prøver å påvirke andre land, og de ønsker å skaffe seg informasjon om dem. Men metodene har endret seg.
-
Den kalde krigen
Arena 8–10
Artikkel
Mot slutten av den kalde krigenI Øst-Europa hadde deler av befolkningen hele tiden vært misfornøyde med at Sovjetunionen hadde kontroll over landene. I flere land, som Ungarn i 1956 og Tsjekkoslovakia i 1968, prøvde innbyggerne å gjøre opprør. Forsøkene ble imidlertid slått ned av sovjetiske styrker. I Polen kjempet folk i store deler av 1980-årene for å få mer frihet og demokrati. Misnøyen med at Sovjetunionen kontrollerte landene, og at man ikke hadde politisk frihet og demokrati, er en viktig årsak til at den kalde krigen tok slutt. Men slutten på den kalde krigen henger også sammen med utviklingen i Sovjetunionen.I Øst-Europa hadde deler av befolkningen hele tiden vært misfornøyde med at Sovjetunionen hadde kontroll over landene. I flere land, som Ungarn i 1956 og Tsjekkoslovakia i 1968, prøvde innbyggerne å gjøre opprør. Forsøkene ble imidlertid slått ned av sovjetiske styrker. I Polen kjempet folk i store deler av 1980-årene for å få mer frihet og demokrati. Misnøyen med at Sovjetunionen kontrollerte landene, og at man ikke hadde politisk frihet og demokrati, er en viktig årsak til at den kalde krigen tok slutt. Men slutten på den kalde krigen henger også sammen med utviklingen i Sovjetunionen.
-
Kapittelveiledninger
Fabel 8–10
Artikkel
Kapittel 3: SkrivI læreplanen fra 2020 er skriving tydelig framhevet som kompetanser elevene trenger for å uttrykke tanker og følelser, delta i samfunnet og å lære i alle fag. Skriving framstår som en todelt kompetanse: elevene må beherske rettskriving, grammatikk og tekstbinding og de må kunne skrive ulike teksttyper der form og innhold passer til formålet.
-
Kapittelveiledninger
Fabel 8–10
Artikkel
Kapittel 10: Fortell med ord og lydDette kapitlet om lyrikk er det første av tre kapitler om denne sjangeren i Fabel 8-10 . I Fabel 8 konsentrerer vi oss om lyrikk som sjanger, språklige bilder og tonesatte dikt. Mange unge norske artister skriver tekster på norsk, både på dialekt og på varianter av skriftspråkene.
-
Enkel og dobbel konsonant
Fabel 8–10
Læringsløp
DobbeltkonsonantOrdene med dobbeltkonsonant er et veldig typisk trekk ved norsk språk. Det finnes regler for dette, og her får du lære om dem. Og så finnes det selvsagt noen unntak. Du får lære om dem også.
-
Kapitler fra Fabel 9
Fabel 8–10
Artikkel
Kapittel 13: TaleMuntlig kommunikasjon er en sentral del av norskfaget. I kjerneelementene står det at: «Elevene skal få positive opplevelser ved å uttrykke og utfolde seg muntlig. De skal lytte til og bygge på andres innspill i faglige samtaler. De skal presentere, fortelle og diskutere på hensiktsmessige måter både spontant og planlagt, foran et publikum og med bruk av digitale ressurser.» Denne formuleringen danner bakgrunnen for dette kapitlet.