13 treff
-
Substantiv
Bokbussen RØD/BLÅ
Læringsløp
Substantiver med egen bøyingAlltid er det noen som vil være spesielle, noe for seg selv. Sånn er det med substantiver med egen bøying. De følger ikke de samme reglene som andre substantiver, men foretrekker å ha sin egen vri på bøyingen.
-
Substantiv
Fabel 8–10
Læringsløp
GenitivEr det Ida sin hund? Eller Idas? Eller broren til Ida sin? Og hvor er i så fall broren til Ida? Vi har flere måter å lage genitiv på.
-
Substantiv
Bokbussen RØD/BLÅ
Læringsløp
Sammensatte substantiverStor fe eller storfe? Vi lager mange substantiver på norsk ved å sette sammen flere ord. Det kan noen ganger bli ganske lange ord av det. Hvor mange ord inneholder for eksempel «storfedriftsfjøsutstyr»?
-
Adjektiv
Fabel 8–10
Læringsløp
SamsvarsbøyingHva ser vi? Noen vil si: en ung gutt med et dyrt kamera som tar bilde av ugress. Andre vil si: en konsentrert ung mann zoomer inn på en blå sommerfugl en herlig sommerdag. Uansett om vi fokuserer på ulike ting, bruker vi adjektiver for å beskrive det vi ser.
-
Verb
Fabel 8–10
Læringsløp
Bøying av verbVi bøyer verb i nåtid, fortid og framtid. Det kalles tempusbøying . Tempus betyr tid.
-
Verb
Fabel 8–10
Læringsløp
Svake og sterke verbHva er felles for disse setningene: Hun skrek av skrekk. Hun grep tak i meg. Jeg drakk vann. Svar: Alle inneholder et sterkt verb . Ser du hvilke det er, og vet du hva de heter i infinitiv?
-
Verb
Fabel 8–10
Læringsløp
ModalverbDet er litt forskjell på å si: Jeg kan gå på skolen i dag. Jeg vil gå på skolen i dag. Jeg skal gå på skolen i dag. Jeg må gå på skolen i dag. Jeg bør gå på skolen i dag. – Enig? Modalverbene hjelper oss med å si hva vi mener på en tydelig måte.
-
Verb
Fabel 8–10
Læringsløp
Fra én ordklasse til en annenMange ord kan vi finne igjen i forskjellige former og forkledninger, og i forskjellige ordklasser. Med små endringer blir et substantiv til et verb og et verb til et adjektiv.
-
Kapitler fra Fabel 8
Fabel 8–10
Artikkel
Kapittel 6: Bruk nynorskDette kapitlet tar for seg de viktigste forskjellene mellom bokmål og nynorsk og øver inn hovedtrekkene i strukturen.
-
Kapittelveiledninger
Fabel 8–10
Artikkel
Kapittel 6: Bruk nynorskDette kapitlet tar for seg de viktigste forskjellene mellom bokmål og nynorsk og øver inn hovedtrekkene i strukturen.
-
Kapitler fra Fabel 8
Fabel 8–10
Artikkel
Kapittel 5: Bruk språketKapitlet handler om språket vårt, hvordan det er bygget opp og kan brukes – system og funksjon. Elevene får innsikt i byggesteinene i språket, og de får anledning til å øve systematisk på å bruke innsikten til å forbedre egen skriving. Fabel 8-10 tilbyr mange skriveoppgaver i ulike sjangere og med ulike formål. Det gir elevene muligheten til å få brukt kunnskapen om språket til å lage gode tekster, både korte og lengre.
-
Verb
Fabel 8–10
Læringsløp
Aktiv og passivSe på disse setningene: Jonas malte huset. Huset blir malt. Det er ikke alltid det viktig å vite hvem som maler huset, bare at det blir malt . Da er den siste muligheten fin å bruke. Det kalles passiv av verbet. Den første kalles aktiv .
-
Kapittelveiledninger
Fabel 8–10
Artikkel
Kapittel 5: Bruk språketKapitlet handler om språket vårt, hvordan det er bygget opp og kan brukes – system og funksjon. Elevene får innsikt i byggesteinene i språket, og de får anledning til å øve systematisk på å bruke innsikten til å forbedre egen skriving. Fabel 8-10 tilbyr mange skriveoppgaver i ulike sjangere og med ulike formål. Det gir elevene muligheten til å få brukt kunnskapen om språket til å lage gode tekster, både korte og lengre.