Fag
- Norsk (9552)
- Engelsk (8521)
- Matematikk (6169)
- Naturfag (5136)
- Samfunnsfag (2843)
- Spansk (2272)
- Tysk (1974)
- Helse- og oppvekstfag (1424)
- KRLE (1364)
- Fransk (1289)
- Tverrfaglig (1226)
- Religion og etikk (1188)
Trinn
- 1. trinn (1085)
- 2. trinn (1085)
- 10. trinn (1060)
- 8. trinn (1060)
- 9. trinn (1060)
- 5. trinn (964)
- 6. trinn (964)
- 7. trinn (964)
- 3. trinn (930)
- 4. trinn (930)
- Vg1 (467)
- Vg2 (467)
Forfatter
- Thomas Karlsen (8)
- Joakim Broch Heimstad (6)
- Margrethe Aas Johnsen (5)
- Joakim Borch Heimstad (4)
- Olav Hove (3)
- Arnulf Øverland (2)
- Dag Einar Thorsen (2)
- Andreas Føllesdal (1)
- Asbjørn Dyrendal (1)
- Demian Vitanza (1)
- Joakim B. Heimstad (1)
- Martine Svanevik (1)
Nøkkelord
2843 treff
-
Lærerveiledning Arena 9
Arena 8–10
Innholdspakke
Lærerveiledning Arena 9Lærerveiledningen har en generell del knyttet til læreplanen og førlesningsoppgaven. Deretter veiledning til hvert underkapittel med kommentarer, fordypningsstoff til lærer og elev, aktuelle lenker, oppgaver, råd og tips. I tillegg finner du kopioriginaler og kilder forfatteren har brukt i kapittelet.
-
En T-skjortes historie
Arena 1–4
Læringsløp
Lag historie om en T-skjorteOppgave om å lage en historie med lyd og bilderOppgave om å lage en historie med lyd og bilder
-
Mitt sted (Samfunnsfag)
Arena 1–4
Læringsløp
Hva ser du?Oppgave i læringsløpet "Mitt sted".Oppgave i læringsløpet "Mitt sted".
-
Steder før og nå
Arena 1–4
Læringsløp
Stedet mittTegn eller ta et bilde som viser hvordan et sted har forandret segTegn eller ta et bilde som viser hvordan et sted har forandret seg
-
En bærekraftig verden
Arena 8–10
Artikkel
Karen O'Brien: Norsk ungdom om klimaetSpørsmål til filmen: Hvorfor mener Karen det er viktig at ungdom engasjerer seg? Hvilke produkter kan du tenke deg at vi kan produsere i dag som både er nyttige og bærekraftige?
-
Oppstart – Det er min kropp
Arena 1–4
Læringsløp
Tankekart om trygghetLag et felles tankekart på tavla: Hva betyr det at barn skal være trygge? Velg deg tre av ordene i tankekartet og lag dine egne setninger med dem.
-
Demokrati og deltagelse
Arena 8–10
Artikkel
Miriam Rösler: ArbeiderbevegelsenSpørsmål til filmen: Hvordan var arbeidshverdagen i fabrikken under industrialiseringen? Bruk flere kilder enn denne videoen. Hva er en fagforening? Hvorfor tenkte mange at barnearbeid var naturlig?
-
Lærerveiledning Arena 8
Arena 8–10
Innholdspakke
Lærerveiledning Arena 8Lærerveiledningen har en generell del knyttet til læreplanen og førlesningsoppgaven. Deretter veiledning til hvert underkapittel med kommentarer, fordypningsstoff til lærer og elev, aktuelle lenker, oppgaver, råd og tips. I tillegg finner du kopioriginaler og kilder forfatteren har brukt i kapittelet.
-
Snakk sammen-oppgaver
Arena 1–4
Artikkel
Snakk sammen om transportSamtaleoppgaver i læringsløpet "Transport" i temaet "Transportmidler som forandret verden"Samtaleoppgaver i læringsløpet "Transport" i temaet "Transportmidler som forandret verden"
-
Streik og samarbeid
Arena 8–10
Artikkel
Hva har du lært?Kan du forklare viktige begreper med egne ord? Hva er det viktigste du har lært i dette temaet? Bruk skjemaet for å oppsummere.
-
Snakk sammen-oppgaver
Arena 1–4
Artikkel
Hvem er vi?Samtaleoppave i læringsløpet "Vi er like og forskjellige" i temaet "Vi som bor i Norge"
-
Det er plass til alle
Arena 1–4
Artikkel
Fortelling fra et friminuttSkriveoppgave hvor elevene skal skrive en fortelling fra et friminutt. Fortellingen skal handle om en som føler seg utenfor, men som får hjelp til å bli inkludert.
-
Fagstoff
Fokus Samfunnskunnskap
Artikkel
Bærekraftig utviklingHva forbinder du med bærekraftig utvikling? Hva betyr begrepene bærekraftig og utvikling ? Er det noe som bare har med naturen å gjøre eller ligger det mer i begrepene?
-
3 Folkemord og terrorisme – hvordan kan det skje?
Arena 8–10
Artikkel
Innledning og oppstartI dette kapitlet forklarer vi hva folkemord og terrorisme er, drøfter hva som kan være årsaker til slike grusomme hendelser og peker på noen konsekvenser. Vi har lagt mest vekt på holocaust og 22. juli-terroren, men viser også til flere eksempler på folkemord og terroraksjoner. Dessuten drøfter vi hva vi som samfunn kan gjøre for å hindre at slike ting skjer igjen.
-
1 Psykisk helse, ungdomstid og rusmidler
Arena 8–10
Artikkel
Innledning og oppstartDette kapitlet handler om psykisk helse, rusmidler og om å ta viktige valg i ungdomstiden. Store temaer tas opp. Elevene kan gjerne jobbe med temaene i en periode og på tvers av fag. Kapitlets temaer knytter seg særlig til det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring. Det skal blant annet gi elevene kompetanse som fremmer god psykisk og fysisk helse og gjør dem rustet til å møte medgang og motgang på en best mulig måte.
-
6 Mellomkrigstid og annen verdenskrig
Arena 8–10
Artikkel
Innledning og oppstartFørste delen av dette kapitlet handler om mellomkrigstiden med vekt på framveksten av nazismen i Tyskland. Et poeng kan være å få fram hvordan demokrati som styreform ble satt under press i denne perioden. Dette kapitlet dekker en av de «sentrale historiske konfliktene» elevene bør kjenne til, men også her skal spesielt årsaker og konsekvenser vektlegges. I tillegg nevnes holocaust spesielt i et av kompetansemålene. Holocaust og folkemord blir også behandlet i et eget kapittel i Arena 10 .
-
Fra START: Bli kjent-leker
Sammen for Ukraina
Video
-
7 Mellomkrigstid og annen verdenskrig i Norge
Arena 8–10
Artikkel
Innledning og oppstartDette kapitlet dekker mellomkrigsperioden og annen verdenskrig i Norge. Selv om mellomkrigstiden og annen verdenskrig er behandlet i to kapitler (globalt perspektiv i kapittel 6 og norsk perspektiv i 7), kan man gjerne slå de to kapitlene sammen. Det er uansett viktig å trekke linjer slik at elevene forstår at hendelser i Norge hang sammen med globale hendelser – slik det ofte gjør.
-
Artikler
Fokus Samfunnskunnskap
Artikkel
SmartklokkeinvasjonenNye tall fra Medietilsynet viser at mer enn en fjerdedel av norske niåringer har en klokke de kan ringe med og som foreldrene kan bruke til å ha oversikt over hvor barna er. Hva gjør det med barndommen, hvis ungene alltid er under oppsyn? Les saken på NRK.no .
-
Å slå i sinne
Ytringsfrihet
Læringsløp
ApeInnhold i læringsløpet "Å slå i sinne" i et tverrfaglig opplegg om ytringsfrihet og krenkelser.Innhold i læringsløpet "Å slå i sinne" i et tverrfaglig opplegg om ytringsfrihet og krenkelser.