Fag
- Naturfag (41)
- Engelsk (40)
- Samfunnsfag (39)
- Norsk (7)
- KRLE (5)
- Spansk (4)
- Mat og helse (2)
- Tysk (2)
- Religion og etikk (1)
- Tverrfaglig (1)
Trinn
- 5. trinn (105)
- 6. trinn (105)
- 7. trinn (105)
- 10. trinn (11)
- 8. trinn (11)
- 9. trinn (11)
- 1. trinn (10)
- 2. trinn (10)
- 3. trinn (10)
- 4. trinn (10)
- Vg3 (3)
- Vg1 (2)
Forfatter
Nøkkelord
131 treff
-
March, April
Stages 8–10
Artikkel
Earth DayWhat can you do to take care of the Earth?
-
Connor’s Conscience
Mat og helse 8–10
Læringsløp
Connor’s ConscienceConnor posts about his life on social media, and especially on what he does to be more environmentally friendly. Unit Focus working with words that are easily confused reading and creating social media texts which combine textual and visual information learning words and expressions having to do with sustainable consumption
-
Teenagers Taking Action
Mat og helse 8–10
Læringsløp
Teenagers Taking ActionIn this text, we meet four teenagers from different parts of the world who have found ways to be environmentally friendly. Unit Focus learning words and expressions to describe environmental problems and solutions reading, writing and talking about environmental challenges and what we as individuals can do about them gathering information, organising ideas and planning a five paragraph essay
-
Avfall
START
Læringsløp
AvfallMål:Mål:
-
3 Bioteknologi og genteknologi (Twig-filmer fra Lokus)
Naturfag Påbygging
Video
-
March, April
Stages 8–10
Video
-
4 Stråling (Twig-filmer fra Lokus)
Naturfag Påbygging
Video
-
Bærekraftig utvikling
Bokbussen RØD/BLÅ
Artikkel
Mennesket og naturenAkkurat som dyra og plantene må vi ha trygghet, mat, rent vann og ren luft for å leve. Vi er også avhengige av at klimaet er levelig – at det verken er for varmt eller for kaldt. Kunnskap og teknologi har gjort det mulig for oss mennesker å utnytte naturen på stadig nye måter, og det aller meste vi bruker i hverdagen, kommer på en eller annen måte fra naturen. Huset vi bor i, varmen og strømmen, maten vi spiser, klærne vi bruker, og alle de ulike tingene vi eier. Illustrasjonen du ser her viser at vi mennesker er avhengige av naturen, men også at vi er en naturlig del av den. Akkurat som dyra og plantene må vi ha trygghet, mat, rent vann og ren luft for å leve. Vi er også avhengige av at klimaet er levelig – at det verken er for varmt eller for kaldt.
-
Aschehoug univers
Artikkel
Et hav av muligheterÅtte millioner tonn plast havner i havet hvert år. Plasten truer ikke bare dyrelivet, men også oss. Med konkrete tiltak der problemene er størst, skal årets TV-aksjon ta plasten ved rota. Sammen skal vi redusere plastutslippene og ta vare på verdenshavene!
-
Factual texts
Momente 2
Artikkel
The Water CycleEn saktekst om vannets kretsløp med oppgaver.En saktekst om vannets kretsløp med oppgaver.
-
Reis Norge på kryss og tvers
Arena 1–4
Læringsløp
Reis Norge på kryss og tversEt læringsløp som tar for seg steder i de ulike landsdelene i Norge. Elevene får lære om hvordan landskapet har blitt formet både av naturen og menneskene. Elevene skal velge seg et av stedene og lage et digitalt postkort derfra. I tillegg er det utforskende aktiviteter og diskusjonsoppgaver knyttet til de ulike stedene.
-
Archive
Action
Artikkel
Writing an Appeal: An Ocean of PossibilitiesEvery year, eight million tons of plastic end up in the ocean. The plastic threatens animal life as well as human life. What can you do to help reduce plastic waste?
-
Oppstart – Norge på kryss og tvers
Arena 1–4
Læringsløp
Oppstart – Norge på kryss og tversLæringsløp som er en oppstart til temaet Norge på kryss og tvers .
-
Skattejakt
Store spørsmål 1–4
Læringsløp
SkattejaktLæringsløp om gjenbruk og kildesortering.Læringsløp om gjenbruk og kildesortering.
-
Romaner
Tekstbanken
Litterær tekst
De usynlige (utdrag)Her kan du lese et utdrag av De usynlige av forfatter Roy Jacobsen.Her kan du lese et utdrag av De usynlige av forfatter Roy Jacobsen.
-
Norge på kryss og tvers
Arena 1–4
Artikkel
Byen – et landskap som mennesker har lagdEn tekst som viser byenes utvikling. I tillegg skal elevene utforske utviklingen på eget hjemsted.
-
Norge på kryss og tvers
Arena 1–4
Artikkel
Jordbruket – mat til folk og dyrArtikkel om jordbruk med eksempler på hvor det drives jordbruk.
-
Min læring
Arena 1–4
Læringsløp
Min læringLæringsløp som avslutter temaet Norge på kryss og tvers .
-
Nok til alle, for alltid
Solaris 1–4
Læringsløp
Nok til alle, for alltidLæringsløp i naturfag om bærekraftig utvikling.Læringsløp i naturfag om bærekraftig utvikling.
-
Innhold
Solaris 5–7
Artikkel
Dag snakker om næringskjeder i nordområdeneMøt Dag O Hessen. Han er professor i biologi og har utgitt mange bøker både for barn og voksne. I denne filmen snakker han om næringskjeder i nordområdene.